Pagina 1 van 1

Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 05 apr 2016, 17:49
door texaco
Wat tanken jullie in je wagen?
Gewone 95 of 98?

Men zegt 'maakt niet zoveel uit' maar ik speel liever op veilig :P

Mijn 164 heeft wel geharde kleppen, omdat er tot voor kort LPG op zat.
Mijn schoonvader zijn amazon daarintegen, die staat nog compleet standaard maar toen we daar loodvervanger ingekapt hebben liep hij niet lekker meer, en toen we bij Booij op een dag waren zei hij 'flesje weggooien, is voor niks nodig, gewoon 95 erin.'

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 06 apr 2016, 09:43
door GaelVH
Dat zijn altijd keuzes denk ik.

244DL uit 1978, altijd 98 met loodvervanger in. Loopt goed zo.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 06 apr 2016, 18:22
door Vervoort Andre
Dag Gael,ik rijd al 20 jaar met mijn amazon en 2 jaar met mijn p1800s ,met 98ron +loodvervanger
nog nooit problemen gehad grts Dre.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 06 apr 2016, 19:48
door DJ_Karinsky
Als je geharde kleppen hebt mag je zeker met 95 rijden, kan niet zoveel kwaad.
Sommige draaien slechter op 95 als fabriek 98 voorschreef (tenzij je ontsteking wijzigt) . Vanaf 240/740 voerde Volvo de gekleurde benzinedoppen in. rode dop = minstens octaan 98 , groene dop = octaan 95 , 98 mag ook.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 06 apr 2016, 20:03
door texaco
DJ_Karinsky schreef: Vanaf 240/740 voerde Volvo de gekleurde benzinedoppen in. rode dop = minstens octaan 98 , groene dop = octaan 95 , 98 mag ook.
Leuk om te weten dit :D

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 06 apr 2016, 21:33
door lucas
GaelVH schreef:Dat zijn altijd keuzes denk ik.

244DL uit 1978, altijd 98 met loodvervanger in. Loopt goed zo.
"loopt goed zo?" War betekent dat?
Hoe evolueeren de kleppen? De compressies?
Bij mij er is geen blijkbare verandering.
Ik controleer om de 5000 Km de kleppen en de compressies.

Volgens mij is loodvervanger niet nodig voor een volvo Motor. Zeker als de kleppenzetels vervangen werden voor het gebruik van LPG.

Ik rijd sinds 2008 (45.000 km op 8 jaar tijd) met mijn P1800 (B18B 1965) zonder loodvervanger.
Wie biedt meer? :D

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 07 apr 2016, 08:19
door GaelVH
lucas schreef:
GaelVH schreef:Dat zijn altijd keuzes denk ik.

244DL uit 1978, altijd 98 met loodvervanger in. Loopt goed zo.
"loopt goed zo?" War betekent dat?
Hoe evolueeren de kleppen? De compressies?
Bij mij er is geen blijkbare verandering.
Ik controleer om de 5000 Km de kleppen en de compressies.

Volgens mij is loodvervanger niet nodig voor een volvo Motor. Zeker als de kleppenzetels vervangen werden voor het gebruik van LPG.

Ik rijd sinds 2008 (45.000 km op 8 jaar tijd) met mijn P1800 (B18B 1965) zonder loodvervanger.
Wie biedt meer? :D
"Loopt goed zo", loopt zonder horden of stoten. Uit choke draait hij mooi zonder dat hij hikt, is dat voldoende?
"Hoe evolueeren" Wat betekent dat?

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 08 apr 2016, 14:42
door Rubicon
Euro 95 of 98, is al voer geweest voor eindeloze discussies. Ik tankte loodvervanger in mijn 242 DL (1979), in combinatie met E95. Waarom: bwoh, vooral het 'better safe than sorry' -gevoel. Ik heb ook E98 in de 242 getankt, maar merkte weinig verschil in rijgedrag.

In de Amazon giet ik E98, en soms loodvervanger. Soms: omdat ik het wel eens vergeet. Volgens de vorige eigenaar zou de kop gereviseerd zijn geweest (maar daar is geen schriftelijk bewijs van), maar vond hij het ook 'veiliger' om loodvervanger te blijven gebruiken. Gezien de Amazon nauwelijks wordt gebruikt vind ik het niet erg om wat extra uit te geven bij een tankbeurt (E98 / loodvervanger).

De Volvo 340 loopt precies iets beter ('mooier rond') op E98 dan E95 en sowieso ook zuiniger op E98! Zelfs in die mate dat het de meerkost van E98 compenseerde! Althans; dat was bij de eerste zoveel tankbeurten wel zo, later leek het verschil weer kleiner te worden, waarna ik weer gewoon E95 ben gaan tanken, afgewisseld met eens E98. Loodvervanger gebruik ik ook; om de twee tankbeurten ofzo.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 09 apr 2016, 14:04
door Pieter
Gewoon geen benzine met toevoeging van bio-ethanol tanken. Dus in Frankrijk en Duitsland zal je dan vaak vasthangen aan 98. Die toevoegingen tasten bepaalde rubbers aan en geven 'drap' en dat geeft verstoppingen en lekke rubbers.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 10 apr 2016, 00:13
door Volvodiesel
Tja. Voer voor discussie natuurlijk.

Mijn B23A van 1984 drinkt het liefst 98. Draait en rijd er het best op. Is ook wat het boekje voorschrijft. Rode dop.

Mijn B230FT draait echter beter op 95. Ook hier schrijft het boekje dat voor. En een groene dop.

Ik zou dus zeggen kap erin wat de Volvo zelf voorschrijft. Loodvervanger gebruik ik nog steeds. Je kan dat hier zelfs gewoon van de pomp tanken in Aalst. En een flesje loodvervanger kost het einde van de wereld niet. Better safe then sorry. ;)

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 10 apr 2016, 11:16
door texaco
Loopt inderdaad erg uit, de meningen :D
Zal eens kijken in boekje.
Toen ik de wagen kocht, zat de tank bijna volledig vol, maar geen idee wat er in zit en hoelang al daar de wagen meestal op LPG liep.
Ikzelf heb hem verder opgevuld tot volledig vol met 98, kleine 10 liter bijgeraakt nog.
Motor loopt wel super na Booij zijn afstelwerk.
K'ga het bekijken, t'is niet dat die wagen iedere dag gebruikt zal worden dus de meerkost van 98 op 95 zal ik niet echt voelen pijs ik.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 10 apr 2016, 19:31
door lucas
GaelVH schreef:
"Loopt goed zo", loopt zonder horden of stoten. Uit choke draait hij mooi zonder dat hij hikt, is dat voldoende?
"Hoe evolueeren" Wat betekent dat?
Hallo,

Gezien ik zonder loodvervanger durf rijden controleer ik en de compressie en de slijtage van de kleppen.
Want de recessie van de kleppen in het kopstuk is een normaal verschijnsel. De loodvervanger zou dit verschijnsel beperken.
Volgens mij is dat product onnodig, en het vervuilt de bougies.

Ik controleerde vroeger om de 5000 Km, maar nu maar om de 10.000 km.
Want ik merk geen echte verandering.
De compressie schommelt nog altijd tussen 10.5 en 11.0.

NB: Ik heb nieuwe carbus geplaatst op mijn B18B! :D
https://www.youtube.com/watch?v=Cisg9TAlBRU

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 08 mei 2016, 18:42
door Alain
Hallo, hier lopen 2 technisch verschillende discussies door elkaar. Het oktaangetal (95 of 98) heeft te maken met de neiging tot kloppen of pingelen, dit heeft niets te maken met geharde kleppen/klepzittingen. De noodzaak van een motor tot een bepaald oktaangetal hangt af van de afstellingen en het ontwerp van de motor. Meerbepaald de compressieverhouding en de voorontsteking, maar ook bepaalde ontwerp parameters van de verbrandingskamer. De fabrikant geeft aan welk oktaangetal een motor nodig heeft. Heeft een motor een hoog oktaangetal nodig en heb je dit niet dan kan je de vooronsteking later zetten. Daardoor neemt de noodzaak aan een bepaald oktaangetal af. Let wel, er wordt minder energie uit de verbrandingscyclus gehaald, je hebt dus iets minder vermogen en een iets hoger verbruik, beiden uiteraard relatief. Doordat je minder energie onttrekt aan de verbrandingscyclus zal het uitlaatgas echter heter zijn. En hiermee komen we naadloos op het tweede onderwerp : de kleppen. De ontsteking later zetten gaat dus de kleppen iets meer thermisch belasten waardoor ze theoretisch sneller zouden kunnen slijten (uitlaatklep).

De geharde kleppen en/of zittingen hebben te maken met het ontbreken van lood als droge smeerstof voor de kleppen. Dit is zo voor 95 en 98, beiden hebben geen lood als smeerstof. Originele kleppen moeten loodvervanger in de benzine hebben. Natuurlijk hoe goed is welk product. Dat is nog een andere discussie.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 09 mei 2016, 08:14
door volvop31
Wij zijn juist terug van de tulpenrally met onze P1800S uit 1965 met dubbele webers 45 DCOE en K-nokkenas, geharde klepzittingen, compressie: 15 kg/cm², motor=B20E
Bij de start afgesteld op 98 oktaan zowel mengsel als synchronisatie. Tot Italië met 98 en alles ok. In Italië geen 98 te vinden dus 95. Ik was verplicht de Webers terug af te stellen (op het gehoor)want de motor draaide slecht en had weinig vermogen (koppel!) op lage toeren (beneden de 2500). Nadien tot 5500 t/min beter. Dus in de toekomst zal ik de motor steeds afstellen met 95 oktaan.
De amazons draaiden tot 7000 tr/min en meer.

Re: Benzine, ron 95 of 98

Geplaatst: 09 mei 2016, 10:25
door volvop31
Nog even toevoegen:
bij vertrek (België) 12° voorontsteking, in Italië veranderd naar +/- 10°(statisch).