invoer vanuit Nederland

Alles wat je elders niet kwijt kan

Moderators: Youk, robin168

03-780
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2014, 20:31

invoer vanuit Nederland

Bericht door 03-780 » 11 sep 2014, 21:21

Beste forumleden,

ik ben van plan een Volvo 780 vanuit Nederland in te voeren naar België. De auto heeft in NL nog niet op kenteken gestaan (is ingevoerd vanuit Canada), dat gaat ook niet gebeuren (heb hem van een handelaar gekocht) maar heeft alle benodigde invoerpapieren.
Ik heb al wel een aantal eigen auto's en een motor naar België ingevoerd, dus weet ongeveer welke stappen daarvoor te doorlopen zijn.
Maar: heeft iemand van u ervaring met een dergelijke situatie, en wat er nodig is aan documenten om dit goed te laten gaan.

Ook: het overbrengen van NL naar BE: de (zelfgemaakte?) transitplaten zijn slechts geldig tot de grens lees ik op de website van de RDW. Hoe dan verder? Op een trailer? Heeft iemand hiermee ervaring?

Alvast bedankt voor uw antwoorden,

met groeten,

marco.

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door GaelVH » 11 sep 2014, 21:49

Hallo Marco,

Omdat hij nooit in NL is ingevoerd spreken we nog steeds over een Canadese wagen (geen EU-lid). Wat je het beste kan doen is naar het dichtstbijzijnde douanekantoor gaan en daar eens informeren (neem alvast al je documenten mee dat je er van hebt, misschien kan je hem administratief daar al in orde maken).
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

03-780
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2014, 20:31

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door 03-780 » 11 sep 2014, 22:05

Beste GaelVH,

dank voor uw reactie,
maar: de auto is ingevoerd vanuit Canada door de handelaar (documenten zijn aanwezig, btw en invoer is betaald, door de handelaar), maar is in NL nog niet op kenteken gezet, is alleen met handelaarsplaten op de openbare weg gereden.
Ik heb de auto ook nog niet in België (dat is vaak nodig, bij de douane?).

met groeten,

marco.

jos245
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2009, 20:11

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door jos245 » 12 sep 2014, 09:11

Als BTW en invoergelden zijn voldaan in NL dan neem ik aan dat je dat niet nog eens in Belgie moet doen.

Voor transport kun je normaal een exportkenteken en platen krijgen/kopen bij de RDW. Dit exportkenteken is dacht ik maximaal 2 weken geldig.
Aangezien het hier een Canadese wagen betreft zonder NL kenteken weet ik niet of men daarvoor ook een exportkenteken afgeeft.
Het antwoord op die vraag weet je echter snel als je even met de RDW belt : +31 598 39 33 30

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door Rubicon » 12 sep 2014, 09:26

Hm. Lastig geval. De auto heeft dus nog geen 'officieel' Nederlandse nationaliteit gekregen, daar hij nooit op kenteken is gezet. Daarentegen zou hij wel al officieel 'uitgevoerd' zijn uit Canada en zijn alle invoer- en btwkosten al ingelost. Het lijkt me dat je inderdaad best je licht eens gaat opsteken bij de Douane, wat te doen bij dit specifieke geval. Strikt genomen lijkt het me nog te gaan om een Canadese wagen, maar dan met (deels) ingeloste schulden.

Misschien is het een optie om de auto alsnog door de huidige Nederlandse eigenaar op naam te laten stellen, zodat de normale Nederlandse import-procedure kan worden gevolgd? De handelaar heeft toch grotendels al de kosten gedaan?

Je hoeft de auto niet te vertonen in België. Enkel als ze dat - wellicht omdat op een of ander vlak mogelijk twijfel kan rijzen, bijvoorbeeld over de echtheid van het chassisnummer - expliciet vragen. Maar je kan perfect op de fiets met de nodige papieren in de hand bij de douane langsgaan :D
Mocht je alvast een (particuliere) gehandtekende en gedateerde verkoopsovereenkomst hebben, alsook de overige documenten van de wagen, neem ze dan mee.

Het exportkenteken van de RDW is ENKEL geldig tot de Nederlandse grens. Nederland zal mogelijk het tegendeel beweren, maar feit is dat men deze exportplaten in België sowieso als illegaal beschouwt. Dus ofwel neem je de gok, en rij je verder terwijl je duimt dat er geen politiecontrole volgt. Zorg in ieder geval voor een geldige verzekering (op chassisnummer) en tevens dat je hiervan een schriftelijk bewijs hebt, op basis van de wettelijk vereiste 'groene' kaart. Ofwel zet je de auto op een aanhangwagen.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

ruuds70
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2008, 21:45

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door ruuds70 » 13 sep 2014, 09:19

Ik heb soortgelijk meegemaakt, weliswaar met een eu auto (In Nederland gekochte Italiaan zonder officieel kenteken, met uitvoerpapieren van Italië,
Invoer was enkel mogelijk met officiële papieren, officiële bevestigd door een Italiaanse notaris)
Ik had de papieren van de douane en stond bij het keuringsstation met deze auto. Invoer was niet mogelijk ( op de keper beschouwd kun je in België een auto enkel invoeren voordat deze is uitgevoerd)
De oplossing toen?
Rechtsomkeer, de auto eerst laten invoeren in Nederland of Duitsland of eender welk europees land, want daar gaat dat wel zonder problemen. In Nederland moet je er wel rekening mee houden dat er BPM geheven kan worden.
Verder is een COC (europees gelijkvormigheidsattest) wel handig.

jos245
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2009, 20:11

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door jos245 » 14 sep 2014, 09:17

Het is misschien inderdaad het makkelijkst om de auto eerst in NL op kenteken te laten zetten. Dat kost zonder APK maar inclusief de NL platen ongeveer 130 euro. Misschien moet er nog iets aan BPM betaald worden maar dat is maximaal 10 procent bij auto's ouder dan 10 jaar.
APK (TC) hoeft er dan in Nederland niet op want je zult in Belgie toch naar de technische controle moeten neem ik aan.

BOSVOGEL
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:32

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door BOSVOGEL » 15 sep 2014, 21:03

Indien de wagen geldig ingevoerd is geweest in Nederland dan dient een importaangifte beschikbaar te zijn. Een douanedocument met berekening van de verschuldige invoerrechten en de BTW.Op dit document is tevens het chassisnummer vermeld. Ook controleren dat je een "geldiggemaakt" document te zien krijgt- een document met opdruk "specimen" is geen geldig document! Of de verkoper dit document zonder meer overhandigt is nog maar de vraag want hierop staat de aankoopprijs.
Mogelijk is de importaangifte bij de douane dus vervangen geweest door een "aanvraag tot inschrijving". Op deze aanvraag staat in principe het nummer en de datum van de importaangifte.
Mits één van deze documenten beschikbaar is voor het voertuig ben je gerustgesteld dat de verschuldigdheden bij de invoer vanuit Canada zijn voldaan.

03-780
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2014, 20:31

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door 03-780 » 15 sep 2014, 22:54

dag Heren,

Dank voor de verduidelijking (dit is anders echt onvindbare en onheldere materie)!
Zal deze documenten opvragen bij de verkoper.

Een Nederlandse kentekenínschrijving is dus niet nodig om het voertuig in BE in te voeren? Leidt dit niet tot problemen met het krijgen van mogelijke transitplaten bij de RDW (vanwege geen huidig kenteken) om de auto naar BE te krijgen (ik heb geen trailer)?

Bij de koop is een APK (alhoewel onnodig) overeengekomen, om mogelijke (grote) technische gebreken op te merken.

bedankt!

groeten,

marco.

arnodoomen
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 nov 2011, 17:18
Locatie: Ham 3945

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door arnodoomen » 16 sep 2014, 00:26

Hallo, als er een apk is afgesproken is er helemaal geen probleem want dan moet hij op een Nederlands kenteken staan anders kunnen ze geen geldige apk keuring uitvoeren. Als ze dat zonder geldig Nederlands kenteken doen dan wordt de auto zomaar bij een garage op de brug gezet en nagekeken zonder geldigheid .Kan dan iedereen doen . maar geen echte keurmeester. Groetjes.

Gebruikersavatar
Rudde
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:52

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door Rudde » 21 sep 2014, 10:44

Beste,

Een wagen invoeren uit een niet EU land is niet zozeer een probleem.
Heb het reeds gedaan voor een wagen komende uit de VS.
Het GROTE probleem is dat je GEEN gelijkvormigheidsattest kan bekomen via de dealer of via Volvo Europe daar deze absoluut geen gegevens hebben over wagens welke gereden hebben in de VS of in Canada. De dealer of Volvo europe kan alleen helpen indien het om een europese wagen gaat.
Aangezien de 780 nog geen oldtimer is heb je een gelijkvormigheidsattest nodig voor reguliere inschrijving.
Je kan het attest natuurlijk bekomen door het ministerie van verkeer aan te schrijven die een dossier gaan opmaken en een PVG nummer aanmaken.
Vervolgens kan je naar de technische schouwing. Het gehele geval duurt maanden, ja maanden vooraleer dit in orde is. Heb er zelfs eentje gekend die er 2 jaar over gedaan heeft. Een nachtmerrie, nooit meer zei hij.
Nederlanders hebben het veel gemakkelijker om wagens uit de VS en Canada in te voeren daar deze nooit gehoord hebben van een PVG of gelijkvormigheidsaatest. Laat je er niet aan vangen !
Mooie reclame maken ze er van die Nederlanders, alles betaald, alles ingevoerd, BTW betaald..............
J.Veenboer is zo'n Nederlander die wagen uit de VS en Canada laat overkomen.
Ik zou er tweemaal over nadenken voordat je er aan begint.

Grtz
Rudde
360GLT (1983) / 240GLT (1984) / 960TDIC (1994) / S90 3.0-24V (1996) /C70 (1998) / V70R (1997) / S70R (1998) / 244 Turbo (1983) /
244 Turbo (1983) / 244 Turbo (1984) / 244 Turbo Intercooler (1984) / 240GL (B200F - 1992) / V40 TDI (2000) / 440 Turbo (1996)

GaelVH
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:48
Locatie: Rijmenam

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door GaelVH » 21 sep 2014, 13:07

Rudde schreef: Aangezien de 780 nog geen oldtimer is heb je een gelijkvormigheidsattest nodig voor reguliere inschrijving.
Van wanneer tot wanneer is de 780 gemaakt? Ik dacht 1986-1990, dus de kans dat hij reeds oldtimer is, is groot.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio

Gebruikersavatar
Hedwig
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 sep 2004, 20:14
Locatie: Herenthout
Contacteer:

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door Hedwig » 21 sep 2014, 14:09

Deze 780 heeft als datum 1° inschrijving 22-08-1988 dus kan ingeschreven als oldtimer.

Groeten,
Hedwig
There is no substitute for driving a 780

Gebruikersavatar
Rudde
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:52

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door Rudde » 21 sep 2014, 14:12

Produktiejaren 780 : 1986 tot en met 1991
Produktieaantal : 8518 stuks
:?

Is een 88, dus geen probleem voor oldtimerregeling.
360GLT (1983) / 240GLT (1984) / 960TDIC (1994) / S90 3.0-24V (1996) /C70 (1998) / V70R (1997) / S70R (1998) / 244 Turbo (1983) /
244 Turbo (1983) / 244 Turbo (1984) / 244 Turbo Intercooler (1984) / 240GL (B200F - 1992) / V40 TDI (2000) / 440 Turbo (1996)

Pieter
Berichten: 528
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: invoer vanuit Nederland

Bericht door Pieter » 21 sep 2014, 15:56

Maar dan zit je nog steeds zonder gelijkvormigheidsattest en kan je hem dus niet op gewone platen zetten. Als oldtimer zijnde is die gelijkvormigheidskeuring wel doenbaar trouwens, omdat je platen heb (ik ben met een Nederlandse Citroën ooit net geen 10 keer naar de keuring gemoeten, kost je een fortuin aan garageplaten). Het hele gedoe heeft mij 15 maanden gekost en dan uiteindelijk nog omdat de keuringsmeester bij bepaalde dingen gewoon handmatig 'OK' geschreven heeft omdat ze het zelf anders ook niet meer zagen goed komen.
Bij zo'n keuring checken ze alles, ze meten je wagen op, wegen je wagen, checken alle nummers (ook motornummer bijvoorbeeld), checken of overal een E-keurmerk opstaat en muggenziften over ALLES.

Ik doe het niet meer opnieuw, en zeker niet met een wagen waarbij enige vorm van twijfel aanwezig is. En is er geen 780 in België te vinden? Als je het toch doet, probeer schriftelijk bevestiging te krijgen dat de auto nog origineel is (inclusief eventuele annulering van de koop)

Plaats reactie