Amazon B230FT+M90
Moderator: Youk
Amazon B230FT+M90
In de zomer van 2013 besloot ik om een amazon op te knappen, de originele plannen waren een simpele restauratie met eventueel een upgrade naar dubbele carburators.
voor 600 mocht ik dit exemplaar mee naar huis nemen.
Achteraf een dure grap zo bleek.
Alle bruikbare delen werden ervan gehaald of uitgeslepen.
Ondertussen waren we een half jaar verder en plots hoorde ik van mijn stiefvader dat een takeldienst in de buurt een amazon had staan.
we gingen dus een kijkje nemen en voila!
Blijkbaar was deze amazon ooit volledig gerestaureerd en klaar om te plamuren en te lakken, maar de klant moet ooit zijn rekeningen niet hebben kunnen betalen en dus is hij ooit op een autokerkhof beland.
waar er auto's op, naast en onder hebben gestaan...
de spatbordsteunen zagen er geweldig uit.
met alle stukken die ik overhad zou ik net een hele auto maken
Het samenvoegen van beide wagens kon dus beginnen.
goede vloerpan van de eerste wagen
Het idee zat al langer in mijn hoofd, maar de knoop werd doorgehakt toen ik in de buurt een b230ft met bijhorende 760 kon kopen.
ik kon ook een m90 op de kop tikken van een vriend die gelijkaardige plannen met zijn amazon op een laag pitje had gezet.
demontage van de 760
nieuwe koppeling en onderhoudsdelen
ondertussen heb ik de voortrein laten zandstralen en in de lak gezet met 90mm verlagingsveren en bijhorende regelbare schokdempers van Classic Swede
motorsteunen van yoshifab (zijn geld echt niet waard, €75 verzending incl. een simpel plaatje met 6 gaten) wie wil stuur ik eventueel een technische tekening zodat je dit zelf kan maken.
met de rechte motorsteunen past het blok dus niet op de voortrein.
Moet nog eens bij booij trading passeren voor de juiste steunen
turbo gereviseerd met een ebay revisie-kit,
moet hem wel nog laten balanceren, iemand een idee waar ik dit zou kunnen doen?
passing turbo in de motorruimte.
Ondertussen ook chips van The lost art of op turbobricks gekocht.
passing nieuwe wielen, (banden zijn weliswaar veel te groot)
skoda remberkachtiger met volvo 760 hoofdremcilinder.
ben van plan om de stuurbekrachiging van de 760 over to bouwen
wasted spark onstekingsboard van Bijlsma Technical innovations gekocht. geen stroomverdeler meer!
korting bij onze 4x4 specialist: laatste item in stock! 200 ipv 565€
achterasondelen voor mijn 1041 met G80 achteras van een 240
na lang wachten is mijn op maat gemaakt inlaatspruitstuk ook vorige week toegekomen
voor 600 mocht ik dit exemplaar mee naar huis nemen.
Achteraf een dure grap zo bleek.
Alle bruikbare delen werden ervan gehaald of uitgeslepen.
Ondertussen waren we een half jaar verder en plots hoorde ik van mijn stiefvader dat een takeldienst in de buurt een amazon had staan.
we gingen dus een kijkje nemen en voila!
Blijkbaar was deze amazon ooit volledig gerestaureerd en klaar om te plamuren en te lakken, maar de klant moet ooit zijn rekeningen niet hebben kunnen betalen en dus is hij ooit op een autokerkhof beland.
waar er auto's op, naast en onder hebben gestaan...
de spatbordsteunen zagen er geweldig uit.
met alle stukken die ik overhad zou ik net een hele auto maken
Het samenvoegen van beide wagens kon dus beginnen.
goede vloerpan van de eerste wagen
Het idee zat al langer in mijn hoofd, maar de knoop werd doorgehakt toen ik in de buurt een b230ft met bijhorende 760 kon kopen.
ik kon ook een m90 op de kop tikken van een vriend die gelijkaardige plannen met zijn amazon op een laag pitje had gezet.
demontage van de 760
nieuwe koppeling en onderhoudsdelen
ondertussen heb ik de voortrein laten zandstralen en in de lak gezet met 90mm verlagingsveren en bijhorende regelbare schokdempers van Classic Swede
motorsteunen van yoshifab (zijn geld echt niet waard, €75 verzending incl. een simpel plaatje met 6 gaten) wie wil stuur ik eventueel een technische tekening zodat je dit zelf kan maken.
met de rechte motorsteunen past het blok dus niet op de voortrein.
Moet nog eens bij booij trading passeren voor de juiste steunen
turbo gereviseerd met een ebay revisie-kit,
moet hem wel nog laten balanceren, iemand een idee waar ik dit zou kunnen doen?
passing turbo in de motorruimte.
Ondertussen ook chips van The lost art of op turbobricks gekocht.
passing nieuwe wielen, (banden zijn weliswaar veel te groot)
skoda remberkachtiger met volvo 760 hoofdremcilinder.
ben van plan om de stuurbekrachiging van de 760 over to bouwen
wasted spark onstekingsboard van Bijlsma Technical innovations gekocht. geen stroomverdeler meer!
korting bij onze 4x4 specialist: laatste item in stock! 200 ipv 565€
achterasondelen voor mijn 1041 met G80 achteras van een 240
na lang wachten is mijn op maat gemaakt inlaatspruitstuk ook vorige week toegekomen
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Amazon B230FT+M90
Leuk project en je weet precies ook wel van aanpakken. Alleen vrees ik dat je binnen paar jaar niet meer door de oltdimerkeuring gaat geraken wegens niet origineel enzo. Tenzij deze voor op het circuit is ?
Jammer dat die 760 er moest aan geloven want er was niets aan en had maar 140.000 km. Maar goed is nu zo zeker Men kan ze niet allemaal redden
Voor turbo revisie bij turbo's hoet ? of limburgs turbo center of wat is het daar. Zijn wellicht nog wel centers te vinden in NL zijn er ook wel een paar.
Jammer dat die 760 er moest aan geloven want er was niets aan en had maar 140.000 km. Maar goed is nu zo zeker Men kan ze niet allemaal redden
Voor turbo revisie bij turbo's hoet ? of limburgs turbo center of wat is het daar. Zijn wellicht nog wel centers te vinden in NL zijn er ook wel een paar.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Amazon B230FT+M90
Ja ik heb inderdaad ook schrik voor de nieuwe oldtimerwetgeving. In die zin dat hij er zou komen voor mijn project af zou zijn.
Normaalgezien zou de wegeving (niet meer origineel) enkel van toepassing zijn op wagens die nieuw als oldtimer worden ingeschreven.
En dan zou deze (indien op tijd af) wel nog onder de oude regeling vallen. Indien het toch niet zo zou zijn dan wordt deze inderdaad voor op het circuit.
Tussen het heen en weer pendelen van thuis naar kortrijk en de studies schiet er niet veel tijd meer over, maar ik doe mijn best
De persoon die de 760 verkocht wou de wagen niet volledig wegdoen, dus nam ik maar genoegen met de kas en motor
Bedankt voor de tip voor de turbo's, zal morgen eens informeren bij die bedrijven.
Normaalgezien zou de wegeving (niet meer origineel) enkel van toepassing zijn op wagens die nieuw als oldtimer worden ingeschreven.
En dan zou deze (indien op tijd af) wel nog onder de oude regeling vallen. Indien het toch niet zo zou zijn dan wordt deze inderdaad voor op het circuit.
Tussen het heen en weer pendelen van thuis naar kortrijk en de studies schiet er niet veel tijd meer over, maar ik doe mijn best
De persoon die de 760 verkocht wou de wagen niet volledig wegdoen, dus nam ik maar genoegen met de kas en motor
Bedankt voor de tip voor de turbo's, zal morgen eens informeren bij die bedrijven.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53
Re: Amazon B230FT+M90
Enorm mooi project! Ben benieuwd naar het eindresultaat en het verdere fotomateriaal van hoe het verder verloopt.
Succes!
Succes!
Re: Amazon B230FT+M90
Laatst gewijzigd door Yothi op 20 jan 2015, 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: Amazon B230FT+M90
Heb je dit laten maken op maat of kan je dat ergens kopen ?
De gasklep moet ook groter zijn dan zeker ? :p
De gasklep moet ook groter zijn dan zeker ? :p
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: Amazon B230FT+M90
Mooi werk, inderdaad, maar totaal onwettelijk.
Succes op de keuring en met de verzekeringmaatschappij de dag dat je een ongeval hebt.
In recht of niet.
Succes op de keuring en met de verzekeringmaatschappij de dag dat je een ongeval hebt.
In recht of niet.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: Amazon B230FT+M90
Uw motorvermogen doorgeven aan de verzekering en dat probleem is opgelost.
Meer vermogen = meer risico
Dat moet ge dus zeker doorgeven.
Maar ge moet dat wel niet doen met een simpel telefoontje.
Het enige wat ze eventueel kunnen vragen dat is een keuring met de nieuwe motor.
Daarom ga ik geen turbo inbouwen maar een B230 met dubbele webers, dat is toch iets meer "old style"
Trouwens vanaf dat ge ombouwt naar 2 SU's zit ge in hetzelfde schuitje.
Meer vermogen = meer risico
Dat moet ge dus zeker doorgeven.
Maar ge moet dat wel niet doen met een simpel telefoontje.
Het enige wat ze eventueel kunnen vragen dat is een keuring met de nieuwe motor.
Daarom ga ik geen turbo inbouwen maar een B230 met dubbele webers, dat is toch iets meer "old style"
Trouwens vanaf dat ge ombouwt naar 2 SU's zit ge in hetzelfde schuitje.
Volvo C70 T5 2001
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Re: Amazon B230FT+M90
ik ben benieuwd voor de keuring , maar wens je succes
bij mij hebben ze al eens gezaagt op de keuring bover de dubbele su ! dat dit niet origineel was en blablablabla tot er een 2de bijkwam die zei dat gij niet moest zeveren !
bij mij hebben ze al eens gezaagt op de keuring bover de dubbele su ! dat dit niet origineel was en blablablabla tot er een 2de bijkwam die zei dat gij niet moest zeveren !
amazon 1968 / v50 2007
www.volvo-forum.nl
www.volvo-forum.nl
Re: Amazon B230FT+M90
Onze verzekeringsmakelaar zei mij dat indien ik door de keuring raak alles voor hen perfect in orde is.
Gezien de wagen van voor 68 is kan ik gewettigd er een andere motor in hangen door simpelweg dit document in te vullen en mee te nemen naar de keuring.
de wagen zal dan conform het KB van april 2014 gekeurd worden.
http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 4.03nl.pdf
heb mijn opzoekwerk gedaan alvorens hier aan te beginnen...
Gezien de wagen van voor 68 is kan ik gewettigd er een andere motor in hangen door simpelweg dit document in te vullen en mee te nemen naar de keuring.
de wagen zal dan conform het KB van april 2014 gekeurd worden.
http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 4.03nl.pdf
heb mijn opzoekwerk gedaan alvorens hier aan te beginnen...
Re: Amazon B230FT+M90
Op maat laten maken,DJ_Karinsky schreef:Heb je dit laten maken op maat of kan je dat ergens kopen ?
De gasklep moet ook groter zijn dan zeker ? :p
De gasklep zal die van een 960 worden.
Re: Amazon B230FT+M90
bedankt voor de mooie woorden, maar laten we hopen dat die dag er niet komtlucas schreef:Mooi werk, inderdaad, maar totaal onwettelijk.
Succes op de keuring en met de verzekeringmaatschappij de dag dat je een ongeval hebt.
In recht of niet.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53
Re: Amazon B230FT+M90
Jij hebt er echt je tijd in gestoken, trouwens goed om zelf te weten. Niet dat ik echt een project in mijn hoofd heb maar je weet nooit he!
Je gaat je amusatie nog hebben mijn gedacht!
Je gaat je amusatie nog hebben mijn gedacht!
Re: Amazon B230FT+M90
Dat hoop ik ten minstededeclaeys schreef: Je gaat je amusatie nog hebben mijn gedacht!
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 17:53
Re: Amazon B230FT+M90
Is er een specifieke reden dat je dit doet? Of gewoon om te zien wat je zelf kan?