hallo,
ik had graag mijn chassis laten zandstralen om hierna de nodige laswerken uit te voeren (enkele doorroestgaten). Onlangs zei mij iemand dat zandstralen van een chassis niet goed is omdat altijd zand nablijft in kokerprofielen. Het zand zou water opnemen gevolgd door versnelde corrosie. Men raadde mij aan mijn chassis te stralen met soda. Heeft iemand dit verhaal nog gehoord?
Zijn er andere opties?
Ik dacht eerst de roestzones uit te slijpen en hierna mijn chassis volledig te stralen. Zodoende zijn enkele kokerprofielen open en kan men er in stralen. Na het stralen start ik met de laswerken.
Is dit een correcte volgorde?
groeten,
Steven
restaureren van chassis
Moderator: Youk
Re: restaureren van chassis
Zandstralen met soda is geen optie, daarmee krijg je nooit de roest weg uit de poriën v/h metaal.
Als je een chassis v/e wagen straalt, is het belangrijk dat je een inert straalmiddel gebruikt en geen metallisch straalmiddel.
Ook moet je gaan stralen om de SA2.5 norm te halen.(dit zijn zweedse normen )
Als inert straalmiddel kun je bvb gewoon droog zand nemen, maar dit is normaal gezien verboden wegens de silicose ziekte en is ook in feite geen effectief straalmiddel.(wel super goedkoop)
Dan kan je bvb ook nog abrablast gebruiken, niet zo duur maar slechts 1x te gebruiken en hoge stofontwikkeling.
Het meest effectieve straalmiddel is momenteel corund of aluminiumoxide (wordt gemaakt uit bauxiet en niet goedkoop)
Daarmee kan je meerdere keren stralen (afhankelijk v/d straaldruk) maar 8x is zeker haalbaar.
Dit straalmiddel is zo scherp en hoekig dat een straaldruk van 4 tot 5 bar ruim voldoende is om SA2.5 te halen.
Dus geen vervormingen v/h koetswerk door te hoge straaldruk.
Ik hou volgende werkwijze aan:
* eerst alle tectyl, rutex of hoe die rommel ook mag noemen verwijderen.
* zoveel mogelijk openingen afdichten met rubber of iets dergelijks.
* zandstralen met corund.
* spuiten met een kwalitatieve 2K epoxy primer.
Dat je eerst de roeste panelen wegslijpt maakt niet zoveel uit, er zullen er waarschijnlijk nog enkele gaten bijkomen
Indien je nog vragen hebt, stel ze maar.
Grt, Johan
Als je een chassis v/e wagen straalt, is het belangrijk dat je een inert straalmiddel gebruikt en geen metallisch straalmiddel.
Ook moet je gaan stralen om de SA2.5 norm te halen.(dit zijn zweedse normen )
Als inert straalmiddel kun je bvb gewoon droog zand nemen, maar dit is normaal gezien verboden wegens de silicose ziekte en is ook in feite geen effectief straalmiddel.(wel super goedkoop)
Dan kan je bvb ook nog abrablast gebruiken, niet zo duur maar slechts 1x te gebruiken en hoge stofontwikkeling.
Het meest effectieve straalmiddel is momenteel corund of aluminiumoxide (wordt gemaakt uit bauxiet en niet goedkoop)
Daarmee kan je meerdere keren stralen (afhankelijk v/d straaldruk) maar 8x is zeker haalbaar.
Dit straalmiddel is zo scherp en hoekig dat een straaldruk van 4 tot 5 bar ruim voldoende is om SA2.5 te halen.
Dus geen vervormingen v/h koetswerk door te hoge straaldruk.
Ik hou volgende werkwijze aan:
* eerst alle tectyl, rutex of hoe die rommel ook mag noemen verwijderen.
* zoveel mogelijk openingen afdichten met rubber of iets dergelijks.
* zandstralen met corund.
* spuiten met een kwalitatieve 2K epoxy primer.
Dat je eerst de roeste panelen wegslijpt maakt niet zoveel uit, er zullen er waarschijnlijk nog enkele gaten bijkomen
Indien je nog vragen hebt, stel ze maar.
Grt, Johan
Volvo C70 T5 2001
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Re: restaureren van chassis
Ik heb het ook gedaan en ga er wel een zaak van maken om de holtes zo goed mogelijk uit de blazen! Maar het resultaat (zeker na metalliseren) is om te zoenen!
Re: restaureren van chassis
Hallo
Helemaal op het einde kan je de balken inspuiten met een wax zoals Fluid Film . Dit legt een olielaagje op het metaal en voorkomt roest . het kruipvermogen is zo groot dat het in alle hoekjes en kantjes kruipt .
Helemaal op het einde kan je de balken inspuiten met een wax zoals Fluid Film . Dit legt een olielaagje op het metaal en voorkomt roest . het kruipvermogen is zo groot dat het in alle hoekjes en kantjes kruipt .
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 11 dec 2005, 01:07
Re: restaureren van chassis
In UItlaat 125 (einde maart) zal een artikel over 'soda-stralen' staan...