akoestische isolatie

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SVDMER
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:16
Locatie: Zarren

akoestische isolatie

Bericht door SVDMER » 25 nov 2012, 19:59

hallo,

ik heb mijn interieur verwijderd en heb zicht op de binnenkant van de carrosserie. Aan deze binnenkant zit een soort teerpapier gekleefd. Een ervaren restaurateur vertelde mij dat dit dient om trillingen van de carrosserie te vermijden tijdens het rijden. Naar mijn mening dient dit eveneens als bescherming tegen vocht, bv condensvorming op koude onderdelen (denk aan condensaatdruppels op de voorruit).
Klopt dit voorgaande ?

Waar kan ik geschikt teerpapier kopen? (West- & Oost-Vlaanderen)

Omwille van het hoge klankkast-gehalte van mijn oude Volvo zou ik graag extra akoestische isolatie aanbrengen. Breng ik deze aan bovenop het teerpapier? Iemand ervaring hiermee ?

groeten,
Steven

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: akoestische isolatie

Bericht door wurre » 25 nov 2012, 22:07

http://www.noise-killer.nl/Voertuigen.html

Die verkoopt kant en klare (dure kits) maar wel veel info op de site.

Elke doe-het-zelf heeft wel van die teer-platen op diverse formaten.

Gebruikersavatar
robin168
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:40
Locatie: Heist op den berg

Re: akoestische isolatie

Bericht door robin168 » 26 nov 2012, 00:06

Dit teer"papier" dient voor zover ik weet enkel voor de trillingen en wordt ook langs binnen aangebracht dus niet voor vocht enzo lijkt me .
Als je echt heel veel trillingen wilt dempen plaats je dit zowat tegen alle vlakken waar je het goed kan wegwerken .
Meestal wordt hierna een dik tapijt zeg maar aangebracht , dit kan je met of zonder een warmte reflecterende folie vinden , ik raad je aan om met te nemen of toch zeker met tegen de schutwand en boven de uitlaat
Ook dit kan je best overal plaatsen waar het kan .

Als je dit dan nog afwerkt met het interieur over deze dingen dan zal je auto wel vrij stil zijn :wink:

Bij de gekende websites kan je van deze trillingsdempende en isolerend matten vinden .
Deze worden meestal vastgekleefd met een spray alhoewel er ook zelfklevende zijn .

robin
volvo 480 1988 (knal)-rood
altijd intresse in een pre 50 pv ...

union bp
Berichten: 358
Lid geworden op: 25 aug 2010, 11:22

Re: akoestische isolatie

Bericht door union bp » 26 nov 2012, 00:35


amazongrietje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:24

Re: akoestische isolatie

Bericht door amazongrietje » 16 dec 2012, 11:33

Zoals de naam al zegt 'antidreunplaat' dient alleen om geluiden te isoleren en heeft niets met vocht te maken. Integendeel indien je vocht in je interieur hebt kan het vocht zich alleen maar beter verzamelen onder die matten.
Die matten kan je overal op rol verkrijgen en zijn gemakkelijk te plaatsen. Je warmt ze op met een warmeluchtblazer (niet met een brander !) en dan worden ze soepel en kleverig en laten ze zich makkelijk verlijmen. Met een scherp zakmes kan je ze makkelijk versnijden.

Plaats reactie