amazon 122 S start niet meer

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
sama
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2013, 19:51
Locatie: stabroek

amazon 122 S start niet meer

Bericht door sama » 20 apr 2013, 20:23

goeiedag
mijn volvo amazon wilt op en heel raar manier niet meer starten
daarvoor is wel de remleiding kapot gesprongen maar dat zal er niet mee te maken hebben dat hij ineens niet meer start
nu had ik eens en vraag over bougie kabels naar de ontstekking te brengen
moet dat allemaal in en bepaalde volgorden , of mag je dat gewoon steken waar je maar wil eigenlijk
ik heb de batterij al nagekeken maar die is nog goed
als ik hem wil starten gaat hij wel over , maar hij wilt precies niet vonken , nochtans dat de bougie's 3 weken geleden volledig vervangen zijn.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen

mvg Sam

wurre
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 aug 2007, 11:40

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door wurre » 21 apr 2013, 08:39

1-3-4-2 is de volgorde voor de bougie-kabels.
Die goed aansluiten is de eerste voorwaarde :D

Verder eens volgende bekijken:
1) doet je benzinepomp het nog?
2) contactpuntjes nog goed & goed afgesteld?

Als de Ama de laatste jaren weinig gereden heeft loont het zeker de moeite wat te investeren in alle sapjes & leidingen vervangen. Ontsteking en carb goed af te stellen. Kleppen stellen.
Zeker als er al remleidingen gaan klappen...

Op mijn Ama laat ik de afstelling elk jaar op punt zetten bij Paul Booij.

Succes!

sama
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2013, 19:51
Locatie: stabroek

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door sama » 21 apr 2013, 14:22

Ja wij hebben de contacten puntjes nagekeken en stonden goed afgesteld , en zagen er nog zeer goed uit
normaal gezien zou het benzine pompje nog moeten macheren omdat ik er vrijdag nog mee gereden heb , en hij starten dan wel moeizaam ( heeft hij altijd als hij koud sta ) maar daarna was er geen enkel probleem qua rijden of stationair laten draaien

Gebruikersavatar
stef25042504
Berichten: 332
Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
Locatie: Bilzen

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door stef25042504 » 21 apr 2013, 18:10

Ontsteking kun je testen, door een bougie met kabel aan tegen de motor te leggen, dan kun je hem zien vonken.
Kun je nog choke trekken, mijn PV slaat niet aan zonder choke.

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door Rubicon » 21 apr 2013, 18:25

Benzinepomp ook toch maar even testen hoor. Bij zo'n probleem dien je een stappenplan te volgen.

Eerst controleren of er brandstof is. Start je motor wel als je wat benzine rechtstreeks in de vlotterkamer van de carburateur giet?
Is dat het geval, dien je het benzinetraject verder na te kijken. Haal de brandstofslang tussen pomp en carburateur aan carburateurszijde eens en hang het uiteinde in een fles of potje. Laat de motor een paar keer rondgaan en controleer of hierbij wel degelijk benzine wordt opgepompt en in het flesje belandt. Is dat niet het geval, de pomp demonteren en manueel trachten te bedienen door de hendel (die normaliter het blok ingaat) manueel op en neer te bewegen. Als dat ook niet werkt.. heeft de pomp mogelijk de geest gegeven of zit er een blokage in de benzineleiding. Neem de benzineslang tussen pomp en tank ook eens los aan de pompzijde. Blaas door de leiding en luister vi de vuldop of je het in de tank hoort bubbelen. Eventueel kan je er ook eens een compressor opzetten, al dan niet aan de vuldop (met de tank onder druk zal de benzine in de richting van de pomp moeten stromen).

Als het brandstofsysteem verder wel lijkt te functioneren, controleren of je een vonk hebt. Neem een bougiekabel los aan blokzijde en hou het metalen gedeelte in het uiteinde van de kabel tegen massa. Als er geen vonk is, de rest van de ontsteking controleren.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Pieter
Berichten: 530
Lid geworden op: 19 feb 2013, 13:27

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door Pieter » 22 apr 2013, 14:06

Iets mis met proberen te starten terwijl je wat remmenreiniger in de luchtfilter spuit? Is makkelijker dan benzine in de vlotterkamer gieten denk ik...

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door Rubicon » 24 mei 2013, 17:37

En? Al wat meer nieuws? Start ie al weer? :P
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

sama
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 apr 2013, 19:51
Locatie: stabroek

Re: amazon 122 S start niet meer

Bericht door sama » 22 jun 2013, 12:51

Rubicon schreef:En? Al wat meer nieuws? Start ie al weer? :P
Ja ! uiteindelijk was het gewoon het contact punt dat naar de delco gaat , het contact puntje moest er gewoon verder uitgetrokken worden zodat het terug contact maakte en hij starte ineens weer :p
en hele zoektocht maar uiteindelijk start hij terug :)
mvg sam

Plaats reactie