Amazon engine swap
Moderator: Youk
Amazon engine swap
In deze winterdagen is er blijkbaar weinig nieuws van het restauratiefront....
Om de boel wat levendig te houden, zal ik dus mijn eigen restauratieverslag opstarten.
Hier alvast een Teaser Trailer:
http://youtu.be/y6Bs39t50oA
to be continued
Om de boel wat levendig te houden, zal ik dus mijn eigen restauratieverslag opstarten.
Hier alvast een Teaser Trailer:
http://youtu.be/y6Bs39t50oA
to be continued
Volvo C70 T5 2001
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
- L385 Viking
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 11:54
- Locatie: Denderleeuw
Re: Amazon engine swap
Wow direct de groffe middelen! Dry ice blasting had ik nog niet van gehoord. Het gaat er wel goed af zonder dat ge met al dat zand of dergelijke blijft zitten. En het maakt geen stof. Nice
S60 - 2017
240S - 1991
240S - 1991
Re: Amazon engine swap
Waar doen ze die behandeling?
Ik heb er al van gehoord, maar dan alleen in Duitsland.
Het is wel iets goed.
Mag ik vragen of het kostelijk is?
Ik heb er al van gehoord, maar dan alleen in Duitsland.
Het is wel iets goed.
Mag ik vragen of het kostelijk is?
Re: Amazon engine swap
Ik vroeger aktief geweest in die branche, maar dan vooral in het droogijsstralen van drukpersen.
Zodoende heb ik dat materiaal nog allemaal staan.
Het is nogal prijzig, want je moet er een beest v/e compressor aanhangen.
De mijne verbruikt +/- 20l diesel/uur + het verbruik v/h droogijs en dat is ongeveer 200 kg om een complete onderkant v/e amazon te stralen.
Droogijs kost ongeveer 0.65 euro/kg.
Het positieve is dat na ongeveer 4 uur stralen de complete onderkant v/e amazon volledig ontdaan is van de rutex (verf blijft intact)
Ook van de antidreunplaten op het dak was er na 15 min. niets meer te zien.
Ik zal in de loop v/d week een paar foto's posten v/d gedane werken.
Zodoende heb ik dat materiaal nog allemaal staan.
Het is nogal prijzig, want je moet er een beest v/e compressor aanhangen.
De mijne verbruikt +/- 20l diesel/uur + het verbruik v/h droogijs en dat is ongeveer 200 kg om een complete onderkant v/e amazon te stralen.
Droogijs kost ongeveer 0.65 euro/kg.
Het positieve is dat na ongeveer 4 uur stralen de complete onderkant v/e amazon volledig ontdaan is van de rutex (verf blijft intact)
Ook van de antidreunplaten op het dak was er na 15 min. niets meer te zien.
Ik zal in de loop v/d week een paar foto's posten v/d gedane werken.
Volvo C70 T5 2001
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Re: Amazon engine swap
Zoals beloofd de update aangaande het droogijsstralen.
Het straaltoestel:
De Amazon voor het stralen:
Uiteindelijk na 4 uur labeur krijg je dit:
En gezond is het ook niet.
Het straaltoestel:
De Amazon voor het stralen:
Uiteindelijk na 4 uur labeur krijg je dit:
En gezond is het ook niet.
Volvo C70 T5 2001
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Re: Amazon engine swap
Prachtig gedaan!
Jouw ervaring helpt hier ook wel aan, maar toch chapeau. Het leuke is dat je weinig of geen beschadiging hebt aan de onderliggende lagen. Wat je met zand-, of parelstralen niet zo kan zeggen. Zelfs de zinklaag is er nog! Prijs van zo een (hobby)toestel?
Een gelaatsscherm (met persluchttoevoer) kan je misschien een betere bescherming geven. Kost niet zo veel als al de rest en werkt comfortabel.
Puik werk.
Jouw ervaring helpt hier ook wel aan, maar toch chapeau. Het leuke is dat je weinig of geen beschadiging hebt aan de onderliggende lagen. Wat je met zand-, of parelstralen niet zo kan zeggen. Zelfs de zinklaag is er nog! Prijs van zo een (hobby)toestel?
Een gelaatsscherm (met persluchttoevoer) kan je misschien een betere bescherming geven. Kost niet zo veel als al de rest en werkt comfortabel.
Puik werk.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: Amazon engine swap
Hadden die Volvo's al een beschermende zinklaag?
Re: Amazon engine swap
Wat is dan die grijze laag onder de verf? Als het geen zink is, dan is dat wss dan het blanke metaal. Mij leek het althans een zinklaag.
Een '62 had reeds een verbeterde roestbescherming en als eindlak was die reeds te verkrijgen met metalieklak.
Zal eens mijn licht opsteken bij mensen die in 1964 de start van de amazoneband in de fabriek in Gent meegemaakt hebben.
Een '62 had reeds een verbeterde roestbescherming en als eindlak was die reeds te verkrijgen met metalieklak.
Zal eens mijn licht opsteken bij mensen die in 1964 de start van de amazoneband in de fabriek in Gent meegemaakt hebben.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: Amazon engine swap
enPieter schreef:Hadden die Volvo's al een beschermende zinklaag?
Naar men vertelt;ababbel schreef:Zal eens mijn licht opsteken bij mensen die in 1964 de start van de amazoneband in de fabriek in Gent meegemaakt hebben.
59 reeds een roestbeschermlaag en tectyl op de bodem gespoten.
60 tot 62 ook roestbeschermd volgens moderne methodes (die nu al verouderd zijn )
64 bodem met olieverneveling beschermd.
in 65 spreekt men van eerste fosfatering (dus ook de bodems die in Gent kwamen). Die fosfatering kan ook reeds vroeger toegepast zijn, maar zoals een zweed ook is, zijn "moderne methodes"-omschrijvingen zeer dubius te begrijpen.
Als omschrijving kan ik hier nog lezen: "Volledig gelaste, zelfdragende staalcarrosserie. Volledig roestbeschermd en de bodem is volledig behandeld. De belangrijkste delen van de carrosserie zijn in een warm bad verzinkt. Versterkte en gesloten profielen zijn aangebracht om alle carrosserieopeningen."
Da zijn nogal kadeekes, hé.
Aja, 66 is er sprake van de eerste galvanisatie.
Laatst gewijzigd door ababbel op 25 jan 2015, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: Amazon engine swap
Ik zal er volgende week eens mijn laagdiktemeter opzetten, dan hebben we direct uitsluitsel.
Het zou mij allezins verwonderen dat volvo toen al gegalvaniseerde panelen zou gebruikt hebben, maar het is wel mogelijk.
Het is wel zo dat hun technieken toendertijd hun dienst wel bewezen hebben, anders zouden er nu niet zoveel amazonnekes rondrijden.
Maar het verschil met heden is wel groot, als je nu de constructie en de conservering v/d body's in VCG ziet dan zie je direkt dat de klemtoon op veiligheid en kwaliteit ligt.
Op die wagens zullen we binnen 50 jaar geen plaatwerk herstellingen hoeven te doen.
Het zou mij allezins verwonderen dat volvo toen al gegalvaniseerde panelen zou gebruikt hebben, maar het is wel mogelijk.
Het is wel zo dat hun technieken toendertijd hun dienst wel bewezen hebben, anders zouden er nu niet zoveel amazonnekes rondrijden.
Maar het verschil met heden is wel groot, als je nu de constructie en de conservering v/d body's in VCG ziet dan zie je direkt dat de klemtoon op veiligheid en kwaliteit ligt.
Op die wagens zullen we binnen 50 jaar geen plaatwerk herstellingen hoeven te doen.
Volvo C70 T5 2001
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Volvo amazon 4d 1965 restauratieproject
Re: Amazon engine swap
Binnen 50 jaar ben ik dood!!!!gearhead schreef:Ik zal er volgende week eens mijn laagdiktemeter opzetten, dan hebben we direct uitsluitsel.
Het zou mij allezins verwonderen dat volvo toen al gegalvaniseerde panelen zou gebruikt hebben, maar het is wel mogelijk.
Het is wel zo dat hun technieken toendertijd hun dienst wel bewezen hebben, anders zouden er nu niet zoveel amazonnekes rondrijden.
Maar het verschil met heden is wel groot, als je nu de constructie en de conservering v/d body's in VCG ziet dan zie je direkt dat de klemtoon op veiligheid en kwaliteit ligt.
Op die wagens zullen we binnen 50 jaar geen plaatwerk herstellingen hoeven te doen.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
Re: Amazon engine swap
De laagdikte meten is niet zo moeilijk en is tevens één zaak, maar bepalen wat het precies is, is een andere.gearhead schreef:... laagdiktemeter opzetten, dan hebben we direct uitsluitsel.
Een stuk uithalen en meedoen naar een metallurgisch labo, geeft je uitsluitsel welk materiaal er aan hangt.
Natuurlijk is een stuk uitnemen uit jouw bodem onverantwoord. Jouw bodem ziet er ontegensprekelijk goed uit. (tenzij je toch een stuk kan missen )!
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.