oldtimerstatuut
Re: oldtimerstatuut
Ze moeten natuurlijk niet zo streng controleren als met een nieuwe.
En hetgeen jij aanhaalt is wat een liefhebber doet/merkt. Maar denk je dat menig 25-jaar oude Benz/Golfjes-rijder daar ook op let? Ik weet nog goed dat ik een keer op de keuring stond en mijn mond openviel toen ze mij lieten zien in welke staat mijn draagarmrubbers waren. Had ik gewoon nog niet gemerkt
Ze hoeven daarom niet af te keuren maar een 'overzicht' van hoe en wat zou toch wel handig zijn. Dus een 'zoveel jaarlijkse' keuring zou handig zijn.
Doen ze vandaag toch ook bij caravans. Mag je ze vrijwillig even laten controleren en wegen. Waarom niet zoiets met oldies? Ben maar hardop aan het denken. Maar gewoon 'rij maar rond' vind ik geen oplossing.
Trouwens, soms zie ik echt knappe pareltjes rijden met een o-plaat. Snap zoiets eigenlijk ook niet. Als je geld hebt voor een glimmende spuitbeurt van je oldie, dan zal de rest toch ook wel degelijk zijn? Waarom dan niet gewoon een 'normale' plaat?
En hetgeen jij aanhaalt is wat een liefhebber doet/merkt. Maar denk je dat menig 25-jaar oude Benz/Golfjes-rijder daar ook op let? Ik weet nog goed dat ik een keer op de keuring stond en mijn mond openviel toen ze mij lieten zien in welke staat mijn draagarmrubbers waren. Had ik gewoon nog niet gemerkt
Ze hoeven daarom niet af te keuren maar een 'overzicht' van hoe en wat zou toch wel handig zijn. Dus een 'zoveel jaarlijkse' keuring zou handig zijn.
Doen ze vandaag toch ook bij caravans. Mag je ze vrijwillig even laten controleren en wegen. Waarom niet zoiets met oldies? Ben maar hardop aan het denken. Maar gewoon 'rij maar rond' vind ik geen oplossing.
Trouwens, soms zie ik echt knappe pareltjes rijden met een o-plaat. Snap zoiets eigenlijk ook niet. Als je geld hebt voor een glimmende spuitbeurt van je oldie, dan zal de rest toch ook wel degelijk zijn? Waarom dan niet gewoon een 'normale' plaat?
Re: oldtimerstatuut
Versta me niet verkeerd als je wilt, ik heb niets tegen de keuring maar ik stel toch vast dat, met mijn normaal ingeschreven 25+, controles gebeuren waar ik bedenkingen bij heb. Zo mocht ik de laatste maal zien hoe men sterk op de bodem ging pikken, terwijl je ziet dat die perfect is. Hij is een tijdje terug volledig behandeld met zorg en moet je dat zien welk maanlandschap dat nu is. De wielspeling maar liefst minuten lang heen en weer en maar opnieuw en opnieuw. Dat kan anders. Leek er wel op of er toch maar iets gevonden moest worden, maar niet dus. Weet je dat men bij lagers zo meer schade kan verwekken dan men wel denkt? Trouwens zijn die bij mij preventief ook reeds vervangen, niet dat ze slecht waren.Pieter schreef:Dus een 'zoveel jaarlijkse' keuring zou handig zijn.
Ik begrijp wel dat ieder zijn werk moet doen, maar ik zie handelingen die mij niet normaal lijken. Trouwens wil ik nog meegeven dat de keuring niet de minste verantwoordelijkheid neemt om te stellen dat jouw net gecontroleerde auto "veilig" is.
Wat ik ook schreef:Pieter schreef:Maar gewoon 'rij maar rond' vind ik geen oplossing.
ababbel schreef: "Hier is er onderscheid nodig in het controlesysteem, wat niet weg neemt dat allen veilig de baan op moeten komen."
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: oldtimerstatuut
Die ervaring heb ik dus ook...alles wat er "te goed" of "te netjes" uitziet is in de ogen van de keuring verdacht...Misschien zijn ze op de keuring een keer te vaak gesjoemel tegengekomen en prikken ze daarom net die 100 keer extra?ababbel schreef:Zo mocht ik de laatste maal zien hoe men sterk op de bodem ging pikken, terwijl je ziet dat die perfect is. Hij is een tijdje terug volledig behandeld met zorg en moet je dat zien welk maanlandschap dat nu is.
Re: oldtimerstatuut
Overwerk wordt dat daar extra betaald?wurre schreef:... en prikken ze daarom net die 100 keer extra?
Nu ja, ik heb er wel begrip voor. Ieder tracht zijn werk te doen zoals het hoort, zeker?
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.
Re: oldtimerstatuut
There is no substitute for driving a 780
Re: oldtimerstatuut
Een gemiste kans.
Re: oldtimerstatuut
Inderdaad een gemiste kans. Ik hoop dat het invoeren van een periodieke keuring niet in de vergeethoek wordt geduwd. Ik ben anderzijds wel blij dat de huidige dubieuze regeling eindelijk een stuk eenvoudiger wordt! Voor mij maakt het geen verschil, daar ik met mijn auto toch heel af en toe woonwerk-verkeer moet doen en dus een normale inschrijving nodig heb.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: oldtimerstatuut
Hallo,Rubicon schreef:Inderdaad een gemiste kans. Ik hoop dat het invoeren van een periodieke keuring niet in de vergeethoek wordt geduwd. Ik ben anderzijds wel blij dat de huidige dubieuze regeling eindelijk een stuk eenvoudiger wordt! Voor mij maakt het geen verschil, daar ik met mijn auto toch heel af en toe woonwerk-verkeer moet doen en dus een normale inschrijving nodig heb.
het probleem is anders.
De BFOV had onderhandeld met de Mobiliteit, (7) jaren aan het stuk.
De vorige minister trok zich niet van aan.
Het cabinet van Wathelet wel, maar ondertussen is de keuring een regionale materie geworden.
Het cabinet en BFOV waren ééns om een 3-jaarlijkse keuring te organiseren.
Maar ja, nu moeten de regio's hun handen uit hun zakken trekken. En vlug!
Hoe vroeger hoe beter, want ondertussen zullen mensen vrij rijden met rotte, getunde enz auto's van meer dan 25 jaar.
Persoonlijk blijf ik mijn oldies normaal laten keuren.
Op raad van mijn verzekeraar.
Want een auto die al jaren niet meer gekeurd is wordt verdacht bij een ongeval.
65.000 Km met de P1800, op 14 jaar tijd, SP95, zonder loodvervanger!
Verkocht.
Verkocht.
Re: oldtimerstatuut
Op zich ben ik wel blij met deze verandering. Met beetje geluk zal ik dus eind van het seizoen al een keer kunnen gaan zeilen met de combi. Op punt zal die nog niet staan dan (dus niet klaar voor een gewone keuring) maar wel rijklaar en hard.
Moet dan nog een heleboel gebeuren maar dat zijn dan zorgen voor volgend jaar
Moet dan nog een heleboel gebeuren maar dat zijn dan zorgen voor volgend jaar
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: oldtimerstatuut
Volgens mij kan je met je oldtimer een volledige keuring vrijwillig laten uitvoeren.
Voor degenen die zeker wil zijn.
Voor degenen die zeker wil zijn.
Re: oldtimerstatuut
Als dat klopt, dan kan je toch evengoed met dagdagelijkse platen blijven tijden. Of zie ik dat verkeerd?stef25042504 schreef:Volgens mij kan je met je oldtimer een volledige keuring vrijwillig laten uitvoeren.
Voor degenen die zeker wil zijn.
240DL 1986 196000km
164E 1973 151000km
164E 1973 151000km
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 07 apr 2009, 19:20
Re: oldtimerstatuut
Effe een compleet andere inbreng!!
Heb een C303,Volvo heeft deze nooit ingevoerd in België,via de keuring en het ministerie een eenmalig goedkeuring aanvragen is 6 maand wachten!!
Stationchef heeft me een half jaar geldeen gezegd,doe de aanvraag voor eenmalig goedkeuring,maar vraag direct erna een O plaat aan!!?? De O plaat vond ik maar niks ivm de beperkingen! Met de huidige O plaat kan ik er dan gewoon een week mee de Ardennen intrekken zonder miserie of zie ik dit verkeerd!!
Technisch is hij perfect in orde,inclusief remmen maar wil gewoon in orde zijn qua verzekering,inschrijving bij een ongeval of bij controle van de politie!!
Heb het wat aanzien maar ondertussen kriebeld het virus weer zo hard dat ik gek wordt!!!
Iemand een duidelijk antwoord,want op de keuring weten ze het ook niet!!!
Heb een C303,Volvo heeft deze nooit ingevoerd in België,via de keuring en het ministerie een eenmalig goedkeuring aanvragen is 6 maand wachten!!
Stationchef heeft me een half jaar geldeen gezegd,doe de aanvraag voor eenmalig goedkeuring,maar vraag direct erna een O plaat aan!!?? De O plaat vond ik maar niks ivm de beperkingen! Met de huidige O plaat kan ik er dan gewoon een week mee de Ardennen intrekken zonder miserie of zie ik dit verkeerd!!
Technisch is hij perfect in orde,inclusief remmen maar wil gewoon in orde zijn qua verzekering,inschrijving bij een ongeval of bij controle van de politie!!
Heb het wat aanzien maar ondertussen kriebeld het virus weer zo hard dat ik gek wordt!!!
Iemand een duidelijk antwoord,want op de keuring weten ze het ook niet!!!
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: oldtimerstatuut
Lees www.bfov.be, volgens mij is het duidelijk.
Geen woon-werk of woon-school verkeer, geen taxi-spelen of voor uw werk gebruiken.
Wel rijden voor fun, zonder beperkingen vanaf 1/7/2013.
Op de site van bfov staat een formulier in twee talen.
Geen woon-werk of woon-school verkeer, geen taxi-spelen of voor uw werk gebruiken.
Wel rijden voor fun, zonder beperkingen vanaf 1/7/2013.
Op de site van bfov staat een formulier in twee talen.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 07 apr 2009, 19:20
Re: oldtimerstatuut
Wettekst al 2 keer doorlezen,maar in gewone Volvo taal veel duidelijker,bedankt
Re: oldtimerstatuut
Bon, mijn Saab is nu in eerste instantie gekeurd met een O-plaat.
Op de keuring wilden ze het gelijkvormigheidsattest niet zien. En de motor ook al niet. Want als O-keuring hoeft er geen GLV-attest dus mogen ze de motor niet eens bekijken omdat zonder GVL-attest ze niet weten wat erin moet zitten. Zover kan ik nog volgen.
Roos formulier naar de DIV opgestuurd als aanvraag O-nummerplaat.
En nu wordt ie grappig....
DIV MOET een kopij van het GVL attest hebben anders kunnen ze de wagen niet inschrijven.
Gelukkig was de Saab ooit Belgs, dus dat was geen probleem.
Maar wat je nu een Ama uit NL bouwjaar 1969 wil invoeren? Je krijgt em wel goedgekeurd als O. Maar DIV wil de auto niet inschrijven omdat er geen BE-GVL-attest is.
Dus hoppa toch zes maand in de schuur en de volledige procedure?
Of maak ik ergens een denkvaut?
Op de keuring wilden ze het gelijkvormigheidsattest niet zien. En de motor ook al niet. Want als O-keuring hoeft er geen GLV-attest dus mogen ze de motor niet eens bekijken omdat zonder GVL-attest ze niet weten wat erin moet zitten. Zover kan ik nog volgen.
Roos formulier naar de DIV opgestuurd als aanvraag O-nummerplaat.
En nu wordt ie grappig....
DIV MOET een kopij van het GVL attest hebben anders kunnen ze de wagen niet inschrijven.
Gelukkig was de Saab ooit Belgs, dus dat was geen probleem.
Maar wat je nu een Ama uit NL bouwjaar 1969 wil invoeren? Je krijgt em wel goedgekeurd als O. Maar DIV wil de auto niet inschrijven omdat er geen BE-GVL-attest is.
Dus hoppa toch zes maand in de schuur en de volledige procedure?
Of maak ik ergens een denkvaut?