50 jaar Volvo Gent
50 jaar Volvo Gent
Jullie weten het misschien al of nog niet, maar dit jaar bestaat Volvo Cars Gent 50 jaar (1965 - 2015).
Ze zijn op zoek naar enkele wagens om een weekend te kunnen tentoonstellen op het fabrieksterrein en in de fabriek zelf.
Naar wat zijn ze op zoek?
Gezocht in PERFECTE staat voor de timebooth en belangrijk, gemaakt in Gent:
- Beige/rode Amazon
- 140
- 740
- 850
- C30/S60
Deze modellen zouden gebruikt worden voor de timebooth BINNEN in de fabriek.
Daarnaast zijn ze ook op zoek naar allerlei Volvo modellen van 1927 - 2000 (ongeveer), deze hoeven niet in Gent gemaakt te zijn, waaronder:
- Mooie P1800
- 1800ES
- PV444
- PV544
- 242
- 244
- 245
- 440
- 460
- 480
- ...
En ik vergeet er nog heeeeeel veel te vernoemen. Heb je iets PERFECT staan voor in de timebooth of iets toonbaar voor de "Volvo-show", mail dan naar Raf Mennes met merk, bouwjaar en een heel knappe foto van je Volvo-bolide.
Raf Mennes: rafmennes@hotmail.com
Het evenement zou doorgaan op 18-19-20 september en alle auto's zouden daar 3 dagen blijven staan en zondagavond is alles terug beschikbaar.
Ze zijn op zoek naar enkele wagens om een weekend te kunnen tentoonstellen op het fabrieksterrein en in de fabriek zelf.
Naar wat zijn ze op zoek?
Gezocht in PERFECTE staat voor de timebooth en belangrijk, gemaakt in Gent:
- Beige/rode Amazon
- 140
- 740
- 850
- C30/S60
Deze modellen zouden gebruikt worden voor de timebooth BINNEN in de fabriek.
Daarnaast zijn ze ook op zoek naar allerlei Volvo modellen van 1927 - 2000 (ongeveer), deze hoeven niet in Gent gemaakt te zijn, waaronder:
- Mooie P1800
- 1800ES
- PV444
- PV544
- 242
- 244
- 245
- 440
- 460
- 480
- ...
En ik vergeet er nog heeeeeel veel te vernoemen. Heb je iets PERFECT staan voor in de timebooth of iets toonbaar voor de "Volvo-show", mail dan naar Raf Mennes met merk, bouwjaar en een heel knappe foto van je Volvo-bolide.
Raf Mennes: rafmennes@hotmail.com
Het evenement zou doorgaan op 18-19-20 september en alle auto's zouden daar 3 dagen blijven staan en zondagavond is alles terug beschikbaar.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
Re: 50 jaar Volvo Gent
Hoe weet je precies of ze in Gent gemaakt zijn?
Het plaatje binnen kan maar is niet sluitend of zie ik het verkeerd ?
SBMA was de invoerder .....Graag wat meer info zodat de juiste wagens worden aangemeld.
Het plaatje binnen kan maar is niet sluitend of zie ik het verkeerd ?
SBMA was de invoerder .....Graag wat meer info zodat de juiste wagens worden aangemeld.
altijd weer volvo
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 50 jaar Volvo Gent
Als er op je chassisplaatje "made in Belgium" staat is hij gemaakt in België hé.
Als je bij een 780 "made in Belgium" ziet staan op het plaatje, dan weet je dat er iets niet klopt. Er is een tijd geweest dat het origineel plaatje eruit moest (als de auto uit het buitenland kwam en er bvb Italy op stond) en dan moest je er hier een sticker of plaatje met "made in Belgium" op kleven in de plaats, als je deze hier op de baan wou krijgen. Geen idee hoe het nu zit, maar ik dacht dat het origineel plaatje, dat bij de wagen hoort, er gewoon op kon blijven
Staat er "made in Sweden" dan is uw voertuig gemaakt in Zweden, staat er nog iets anders dan is het voertuig nog ergens anders gemaakt.
Als je bij een 780 "made in Belgium" ziet staan op het plaatje, dan weet je dat er iets niet klopt. Er is een tijd geweest dat het origineel plaatje eruit moest (als de auto uit het buitenland kwam en er bvb Italy op stond) en dan moest je er hier een sticker of plaatje met "made in Belgium" op kleven in de plaats, als je deze hier op de baan wou krijgen. Geen idee hoe het nu zit, maar ik dacht dat het origineel plaatje, dat bij de wagen hoort, er gewoon op kon blijven
Staat er "made in Sweden" dan is uw voertuig gemaakt in Zweden, staat er nog iets anders dan is het voertuig nog ergens anders gemaakt.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: 50 jaar Volvo Gent
In het chassisnummer staat normaal ook een verwijzing, afhankelijk van welke reeks Volvo het natuurlijk is. Voor wat betreft de 200-reeks is het redelijk gedetailleerd. De elfde karakter (het cijfer na de letter die het modeljaar aanduidt), wijst op de plaats van productie. Bijvoorbeeld: "YV1 244 82 3 P 1 000000"
De "1" in dit voorbeeld wijst op Torslanda in Zweden. Staat er een "2", dan duidt dat op België.
Bron: http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer_eng.htm
Voor wat betreft de Amazon is het minder gedetailleerd. Bijvoorbeeld het chassisnummer "P 131941 S". Het vijfde karakter (vierde cijfer) duidt op de herkomst:
2 = Standard (Favorit)
3 = Special
4 = Export (USA and Canada)
9 = Set shipped in parts for assembly abroad (CKD) *
Wagens die in België geproduceerd zijn, of beter: geassembleerd, hebben dus een '9' in het chassisnummer. MAAR het cijfer geeft enkel aan dat de assemblage in het buitenland is gebeurd, dus dat is niet noodzakelijk België.
De "1" in dit voorbeeld wijst op Torslanda in Zweden. Staat er een "2", dan duidt dat op België.
Bron: http://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer_eng.htm
Voor wat betreft de Amazon is het minder gedetailleerd. Bijvoorbeeld het chassisnummer "P 131941 S". Het vijfde karakter (vierde cijfer) duidt op de herkomst:
2 = Standard (Favorit)
3 = Special
4 = Export (USA and Canada)
9 = Set shipped in parts for assembly abroad (CKD) *
Wagens die in België geproduceerd zijn, of beter: geassembleerd, hebben dus een '9' in het chassisnummer. MAAR het cijfer geeft enkel aan dat de assemblage in het buitenland is gebeurd, dus dat is niet noodzakelijk België.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..
Re: 50 jaar Volvo Gent
We zijn maar op zoek naar 6 Gentenaren, waarvan de amazon, 140, 740 en 850 al in orde is. Dus daar moet je al niet meer van wakker liggen.jo schreef:Hoe weet je precies of ze in Gent gemaakt zijn?
Het plaatje binnen kan maar is niet sluitend of zie ik het verkeerd ?
SBMA was de invoerder .....Graag wat meer info zodat de juiste wagens worden aangemeld.
We zijn nu vooral op zoek naar Volvo's (niet speciaal gemaakt in Gent) die kunnen/willen meedoen aan de car-show (Heritage-show). Daarvoor zijn we op zoek naar Volvo's die iets of wat goed zijn om buiten te zetten om de evolutie van Volvo een beetje te laten zien.
Ze staan buiten, maar als ze enorm slecht weer voorspellen gaat VCG zorgen voor onderdak voor de oldtimers/youngtimers.
Om toch te antwoorden op je vraag.
Hoe kan je een Gentenaar snel herkennen?
Voorbeeld 1:
24444L2275965
Voorbeeld 2:
YV1244823P2000000
Cijfer dat vet en onderlijnd staat, daar MOET een 2 staan, 2 staat namelijk gelijk aan de "Assembly code". Hierbij ook een lijst van alle assembly codes:
0 = [Sweden] Kalmar Plant
1 = [Sweden] Torslanda Plant VCT 21(Volvo Torslandaverken) (Gothenburg)
2 = [Belgium] Ghent Plant VCG 22
3 = [Canada] Halifax Plant
4 = [Italy] - Bertone models 240
5 = [Malaysia]
6 = [Australia]
7 = [Indonesia]
A = [Sweden] Uddevalla Plant (Volvo Cars/TWR (Tom Walkinshaw Racing))
B = [Italy] - Bertone Chongq 31
D = [Italy] - Bertone models 780
E = [Singapore]
F = [The Netherlands] Born Plant (NEDCAR)
J = [Sweden] Uddevalla Plant VCU 38 (Volvo Cars/ Pininfarina Sverige AB)
M = PVÖ 53
Dus, heb je iets mooi staan en wil je er graag bij zijn, stuur je Volvo dan even door naar Raf Mennes met type, bouwjaar/modeljaar en liefst een hele mooie foto.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
Re: 50 jaar Volvo Gent
Waarom voorzien ze niet een speciale parking voor de oldtimers op die "heritage show"?
Ik kan me voorstellen dat er veel mensen vd club zijn die vanwege hun werk en de afstand hun wagen daar geen 3 dagen kunnen zetten.
Maar dat die mensen wel 1 dag willen komen kijken naar de fabriek,
en die dan eventueel hun auto kunnen/willen meebrengen voor die dag...
Ik kan me voorstellen dat er veel mensen vd club zijn die vanwege hun werk en de afstand hun wagen daar geen 3 dagen kunnen zetten.
Maar dat die mensen wel 1 dag willen komen kijken naar de fabriek,
en die dan eventueel hun auto kunnen/willen meebrengen voor die dag...
Re: 50 jaar Volvo Gent
Dat is net het probleem, ze organiseren hun 50 jaar bestaan door een soort van "familie-evenement", dus familie van de werknemers zijn welkom.The_Saint schreef:Waarom voorzien ze niet een speciale parking voor de oldtimers op die "heritage show"?
Ik kan me voorstellen dat er veel mensen vd club zijn die vanwege hun werk en de afstand hun wagen daar geen 3 dagen kunnen zetten.
Maar dat die mensen wel 1 dag willen komen kijken naar de fabriek,
en die dan eventueel hun auto kunnen/willen meebrengen voor die dag...
Op zich zijn we ook welkom, maar enkel de mensen dat een oldtimer/youngtimer kunnen leveren aan Gent. Niet zo maar iedereen is welkom op het fabrieksterrein.
Wij wouden het ook anders, maar VCG heeft een evenementen-bureau ingeschakeld en zij zien het zo:
Binnen in de fabriek een Time Booth doorheen de jaren ('60, '70, '80, '90, '00). Van elk jaar 1 wagen:
'60: Amazon
'70: 140
'80: 740
'90: 850
'00: C30/S60
Voor de Time Booth zoeken ze van elk model 1 PERFECT exemplaar.
Buiten op het fabrieksterrein zouden ze dan een heritage-show willen houden, maakt niet uit of het made in Gent is of niet, P1800, PV's, 400, 300-serie, allemaal welkom.
Waarom geen car-show met allemaal verschillende wagens? Het kan goed zijn dat er vrijdag niemand kan en vrijdag is het pers moment en enkel genodigde gasten en buiten gaat daar dan geen enkele Volvo Heritage model staan?
Daarom zoeken wij/zij auto's die er 3 volle dagen kunnen staan, zo zijn ze zeker dat er vrijdag, zaterdag en zondag genoeg wagens gaan staan.
Voor mensen die hun wagen voor 3 dagen "afstaan" aan VCG, en op geen enkele manier hun auto zelf tot ginder kunnen brengen of niet naar huis geraken, daar voorziet VCG dan wel weer transport op een vrachtwagen of een Volvo die je 3 dagen mag lenen.
Nogmaals ik ben enkel de "messenger", VCG wil het zo en daar valt weinig aan te veranderen vrees ik.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
Re: 50 jaar Volvo Gent
Ah, ik wist niet dat het een feest was enkel voor werknemers en familie,
Ik kan daar wel inkomen, maar vind het toch ook ergens spijtig, ik had er al naar uit gekeken om er heen te gaan...
Ik weet ook wel dat het een beslissing is van VCG en niet van de club, en het was zeker niet bedoelt als een verwijt naar jullie toe
Ik kan daar wel inkomen, maar vind het toch ook ergens spijtig, ik had er al naar uit gekeken om er heen te gaan...
Ik weet ook wel dat het een beslissing is van VCG en niet van de club, en het was zeker niet bedoelt als een verwijt naar jullie toe
- stef25042504
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 21 okt 2004, 21:03
- Locatie: Bilzen
Re: 50 jaar Volvo Gent
Mijn PV544 is gemaakt in België, maar niet in Gent.
Re: 50 jaar Volvo Gent
Voor de Heritage-show maakt het niet uit dat hij gemaakt is in Gent. Als hij mooi is mag je gerust naar Raf Mennes mailen met type, bouwjaar en een mooie foto van de Volvo.stef25042504 schreef:Mijn PV544 is gemaakt in België, maar niet in Gent.
1967 Volvo Amazon P1300 B18A
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
1978 Volvo 244 DL B21A
1990 Volvo 740 GL B200E
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1998 Volvo S90 Executive 3.0 24V
1998 Volvo S40 2.0T
1999 Volvo S70 2.0 10V
2002 Volvo C70 2.0T Saffron Cabrio
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 50 jaar Volvo Gent
Jammer dat de gewone mens niet kan of mag gaan kijken. Amai zeg, Volvo en "hun" heritage. Dus dat evenementenbureau mag zijn zin doen en VCG wil/heeft geen inspraak Maar veel trekken ze er zich niet van aan wellicht, aangezien het externen zijn die er iets van moeten maken.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
Re: 50 jaar Volvo Gent
@ Stef: pv544 gemaakt in Belgie, maar niet in Gent?? Waar dan wel?
- DJ_Karinsky
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
- Locatie: 9940
- Contacteer:
Re: 50 jaar Volvo Gent
nou nou
http://www.volvocars.com/intl/about/our ... the-source
en ook :
http://www.volvocars.com/nl-be/over-vol ... -jaar-gent
http://www.volvocars.com/intl/about/our ... the-source
Published
7/2/2015 8:25:00 AM
Summer 1965 – half a century ago – the first car was driven off the line at the Volvo plant in Ghent. A few months later, on 3 November, the plant was officially inaugurated. After decided in the early sixties to begin producing cars in Belgium, Swedish carmaker Volvo started in 1964 to build passenger cars in Alsemberg, where it also built trucks in a factory building belonging to former importer SBMA. Meanwhile, construction work began in Ghent, where the port too was in full expansion.
The first Ghent-built Volvo came off the line on 28 June 1965. A signboard was made reading "First car from Volvo Europe”, there was a small stage with a microphone, and the first managing director, Lars Malmros, gave a speech. His actual words are lost in the mists of history. Fortunately someone was there with a pocket camera to record the event. The pictures are not perfect, but give a good image of the time - the workers stood around the car and were treated to a beer.
The plant was officially inaugurated on 3 November 1965 in the presence of Prince Bertil of Sweden. In that first year, Volvo built 5,551 cars in Ghent and Alsemberg. In 2014, 264,200 Volvos were driven off the assembly line in Ghent. In the meantime, Volvo has built more than 5.5 million cars in Ghent. It has also been decided to build the next generation of compact Volvos in Ghent - in order to add an additional model to the range.
Homecoming
On Monday 29 June two Volvos built in 1965 and 'Made in Ghent' with consecutive chassis numbers were reunited at the factory – a unique event 50 years on. Both cars are still in excellent condition. Having two consecutive two chassis numbers means that they stood together on the assembly line in Ghent in 1965.
With the help of the Volvo Classic Club Belgium we have reunited these two Volvos after half a century in their birthplace, one behind the other on the assembly line.
en ook :
http://www.volvocars.com/nl-be/over-vol ... -jaar-gent
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html