gelijkvormigheidskeuring? -nieuwe vraag-

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

gelijkvormigheidskeuring? -nieuwe vraag-

Bericht door Rubicon » 08 nov 2008, 17:00

Ik overweeg de aankoop van een Volvo 164. De automatische koppeling is door
Laatst gewijzigd door Rubicon op 07 dec 2008, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 08 nov 2008, 17:59

voor zover ik weet maakt de automatische of niet automatische versnellingsbak geen verschil voor de keuring, en kan je enkel een opmerking krijgen.
Zeker ben ik hier echter niet van, dus schiet me niet dood als het anders moest uitdraaien.
Misschien kan je best eens contact opnemen met het hoofdkwartier van de keuring in jouw provincie, en daar de vraag stellen.

MVg,

Volv

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Bericht door Rubicon » 08 nov 2008, 18:19

Bedankt voor de snelle reactie, Volv!

Ik kan wellicht beter eens contact opnemen met een sbat-station. Ondertussen las ik op de Ministeri
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 08 nov 2008, 19:27

Dit laatste kan volgens mij wel eens voor problemen zorgen bij een keuring, als je een homologatie moet aanvragen, dan is de kans groot dat je eerst nog langs een officiele volvo dealer moet passeren om deze (administratieve) rompslomp van gelijkvormigheid aan te vragen, dan moet de constructeur op papier zetten dat die versnellingsbak echt wel kan gebruikt worden voor uw voertuig. Je kan zelf waarschijnlijk al wel indenken dat niet alle constructeurs hier happig op zijn om dit in orde te brengen, te meer dat het hier over een old-timer gaat.
Binnen de club hebben we wel een lid dat zelf op Volvo Brussel werkt, en hier misschien meer uitleg kan over geven.
Als ik eerlijk mag zijn, denk ik dat je beter een wagen in Belgie zoekt, ook hier staan er 164 -ers te koop.

Mvg,

Volv

The_Saint
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2004, 21:50

Bericht door The_Saint » 08 nov 2008, 20:09

Er mag inderdaad niet gelast worden aan het koppelingshuis.
Je kan desnoods ook een gelijkvormigheidsattest en bijbehorend plaatje aanvragen bij Volvo, maar dan zit je nog steeds met het probleem dat hij elk jaar moet gekeurd worden...
En ik denk niet dat volvo ooit op papier gaat zetten dat ze akkoord gaan met zo

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Bericht door Rubicon » 08 nov 2008, 21:33

Dat hij elk jaar moet gekeurd worden, vormt voor mij geen probleem. Ik was toch van plan om 'm in te schrijven als dagelijks voertuig en dan moet ie ook jaarlijks gekeurd worden.

Ik kan het wel even navragen bij Volvo, maar ik denk inderdaad niet dat ze happig gaan zijn om een dergelijke ombouw goed te keuren. Bovendien,
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 09 nov 2008, 01:04

uitdaging aanvaard.

Volv :wink:

The_Saint
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2004, 21:50

Bericht door The_Saint » 09 nov 2008, 12:27

Het is op zich wel goed dat je hem als dagelijks voertuig wilt inschrijven, maar dan zit je nog steeds met het probleem van die las die niet is toegestaan, en dat is ook bij een jaarlijkse keuring niet toegestaan. Dus daar moet je wel een oplossing voor zoeken (attest of andere versnellingsbak)

Een gelijkvormigheidsattest van Volvo is evenwaardig met dat van de keuring.

Een Belgische wagen moet vanaf 15/6/68 (er is een overgangsmaatregel tot 15/6/69) een gelijkvormigheidsattest hebben.
ELKE ingevoerde wagen die wordt ingeschreven voor dagelijk gebruik, moet ook een gelijkvormigheidsattest hebben.
Ingevoerde wagens die worden ingeschreven als oldtimer moeten er geen hebben. (en bijgevolg ook geen gelijkvormigheidskeuring)

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Bericht door Rubicon » 09 nov 2008, 12:57

Duidelijk, bedankt!

Even bij Volvo informeren dan maar..
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Bericht door Rubicon » 07 dec 2008, 23:02

Het zag er naar uit dat 't administratieve hel ging worden, dus heb er maar vanaf gezien.

Ik heb ondertussen wel een andere vraag, die in dezelfde lijn ligt.

Stel, ik koop een oldtimer (bv. 245), maakt niet uit waar (NL of Belgi
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 08 dec 2008, 00:05

De kans dat de keurders het verschil tussen origineel en vervangen stukken zien (boite) lijkt me zeer klein. Ik ben zelfs niet zeker of er op alle inschrijvingspapieren op staat hoeveel versnellingen er origineel opstaan. Of er nu een 4 - bak onder hangt of een 4 + overdrive, denk ik persoonlijk dat er weinig verschil zal zijn bij de keuring, of het moest een purist zijn die echt alles gaat nazien. Misschien eens voorzichtig navragen bij GOCA onder een andere naam :wink:

Meer kan ik hier ook niet op antwoorden.

Mvg,

Volv

The_Saint
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2004, 21:50

Bericht door The_Saint » 10 dec 2008, 22:52

Een motor vervangen moet vervangen worden door hetzelfde type motor, dit kan eenvoudig worden gecontroleerd op de keuring.

Een versnellingsbak mag in principe niet vervangen worden door een ander type, maar dat kan men op de keuring niet controleren (tenzij het over een nieuw voertuig gaat met europees gelijkvormogheidsattest), en tenzij men echt naar de constructeur gaat opbellen (want meestal kan men het type versnellingsbak wel uit de chassisnummer halen.) maar als men de versnellingsbak vervangt door een bak die orgineel in hetzelfde soort wagen is verkocht, dan gaat de constructeur daar waarschijnlijk mee akkoord gaan. (Dus dan is er nog geen probleem)
Maar ik denk niet dat er iemand gaat wakker liggen als je een 5bak steekt in een 245 waar eerst een 4bak inzat.

Dus conclusie: een versnellingsbak kan men gerust vervangen, een motor niet

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Bericht door Rubicon » 14 jan 2009, 12:52

Nog wat gevonden, Volv_oholic? :P :wink:

Indrukwekkende avatar, trouwens :wink:
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 14 jan 2009, 17:37

Ik moet toegeven dat ik nog niets gevonden heb (heb ook niet veel tijd om te zoeken...)
Avatar komt nu misschien wel wat duidelijker over...

Volv

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Bericht door Rubicon » 14 jan 2009, 17:47

Geen probleem :wink:

De avatar was me wel duidelijk.. alleen wat groot, hij vult zowat de helft van de pagina :P
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

Plaats reactie