Positie silentblocks onderste draagarm volvo 140

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
HansT
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2006, 18:24
Locatie: Noorderwijk

Positie silentblocks onderste draagarm volvo 140

Bericht door HansT » 17 feb 2010, 18:57

De opening in de rubber van de silentblocks van de onderste draagarm vooraan. Naar welke kant moet deze gericht staan voor deze er in geperst worden?

Dit staat niet in het werkplaatshandboek en kan het zo niet vinden op de fora.

mvg Hans

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 17 feb 2010, 21:29

kan je misschien een foto plaatsen om te verduidelijken ? Ik snap niet goed wat je bedoelt...

Volv

koenvbr
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2009, 13:04

Bericht door koenvbr » 17 feb 2010, 21:59

Ik denk dat hij over de onderste bussen in de draagarm heeft. Die hebben 3 uitsparingen.

Afbeelding

HansT
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2006, 18:24
Locatie: Noorderwijk

Bericht door HansT » 17 feb 2010, 23:19

Inderdaad, de onderste bussen, de rubber is niet 360

koenvbr
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2009, 13:04

Bericht door koenvbr » 17 feb 2010, 23:45

Ik dacht dat de ijzeren flenzen van de beide bussen naar de achterkant van de wagen moeten gericht zijn en dat er

HansT
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2006, 18:24
Locatie: Noorderwijk

Bericht door HansT » 18 feb 2010, 19:27

De flensen moeten inderdaad naar achter wijzen, zo duwt de wagen ook de voorste bus er niet uit. Hier had ik nog een foto van gevonden
Afbeelding

Nu enkel de opening in de rubber:
Afbeelding
Als de kracht op de binnenste bus richting dit gat staat kan hij als het ware uit zen rubber tegen de andere bus gedrukt worden met alle gevolgen van dien.

Gepaling van de kracht in de binnenste bus (in theorie met een stilstaande auto)
De draagarm ruwweg in multiframe gestoken geeft volgende krachten:
Afbeelding

De kracht op de buitenste bus van de onderste draagarm staat dus naar onder en naar binnen gericht, uit actie en reactie volgt:
De binnenste bus krijgt dus een kracht naar boven en naar buiten. De opening zou dus in principe naar onderen mogen staan met een licht draai naar binnen. Uit de foto zou dit ongeveer kunnen kloppen al kan er 120

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Bericht door Volv_oholic » 18 feb 2010, 21:46

knap studiewerk, zover had ik erzelf nog niet op nagedacht.
Toen ik mijn bussen vervangen heb, heb ik ze gewoon terug in dezelfde positie gestoken als de oude.... :wink:

Volv

Gebruikersavatar
lucas
Berichten: 379
Lid geworden op: 04 feb 2008, 13:08
Locatie: Oostende

Bericht door lucas » 19 feb 2010, 11:28

Volv_oholic schreef:knap studiewerk, zover had ik erzelf nog niet op nagedacht.
Toen ik mijn bussen vervangen heb, heb ik ze gewoon terug in dezelfde positie gestoken als de oude.... :wink:

Volv
Hum, uit ervaring zou ik toch voorzichtig zijn, hoor!

Ik zal hier niet alle manquementen opsommen van mijn P1800 :roll: , maar ik kan je verzekeren dat een paar "Jozefs" in de garages werken.

Plaats reactie