123 Ignition uitgebleven wonderen

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
Amajozefke
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2009, 19:20

123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door Amajozefke » 14 aug 2010, 17:29

Heb een 144 met B20E vorige jaar de rit mee naar Zweden gedaan,geen problemen verbruik 9.5 l/100km!!

Dit jaar dacht zet er een 123 Ignition op,ivm onstekking,verbruik en ..............

Verbruik met een liter omhoog en met de Simons uitlaat een mooi geluid dat allemaal wel,maae met momenten niet willen starten,als ik er 2 bougiekabels tegelijkertijd aftrok dan hoor de je "verschil" met 1 bougiekabel eraf draaide de motor gewoon door!!

Compressie gemeten allemaal normaal,dan maar de volledige oude verdeler erop,alles afgesteld en ondertussen draait hij weer als een zwitserse klok!!

Heeft er iemand nog ervaringen met 123 ignition op een B20E!!

Stond er op voorhand al wel wat weigerachtig tegenover...........better the good old stuff

Gebruikersavatar
volvop31
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 nov 2004, 19:31
Locatie: Schoten

Re: 123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door volvop31 » 14 aug 2010, 19:32

Mijn ervaring met 123 op een B20E: nooit probleem met starten gehad, verbruik: moeilijk te beoordelen, heb teveel tegelijkertijd vervangen. Geen enkele negatieve ervaring!
Staat de voorontsteking goed? De juiste curve gekozen?
One old Volvo for life

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: 123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door Volv_oholic » 14 aug 2010, 20:59

Ik heb ook een electronische ontsteking op mijn P1800, ondertussen meer dan een jaar, en geen problemen vastgesteld.
De curve is idd belangrijk voor de juiste afstelling. De voorontsteking staat ook juist ?

Misschien eens navraag doen bij Paul Booj, hij weet misschien een oorzaak.

Volv

Amajozefke
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2009, 19:20

Re: 123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door Amajozefke » 15 aug 2010, 16:31

Ga het nogeens proberen van voor af aan,had er tegelijkertijd wel een nieuwe Bobine op gemonteerd geleverd door Wilpac zonder meer gegevens (formaat was dunner en verder was op de verpakking enkel een referentie vermeld!!)

Hebben wel met het manouvreren de voedingskabel overgetrokken,dit hebben we proper hersteld!!
Zou dit mischien iets hebben beschadigd op de print!!!???

De curve was juist ingesteld,de voorontsteking hadden we recent nog nagezien!!

Heb ze destijds wel niet gekocht bij een Volvo-kenner,misschien toch maar eens informeren bij P Booj

Gebruikersavatar
volvop31
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 nov 2004, 19:31
Locatie: Schoten

Re: 123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door volvop31 » 15 aug 2010, 16:56

Misschien is het wel de bobine die de print heeft beschadigd. Ik dacht dat de weerstand minimum 1 ohm moest zijn, dit staat in het document dat bij de 123 zat. Best is dit te meten!
In ieder geval zijn die problemen niet normaal.
Bij de producent in NL zijn ze heel soepel om te helpen, meestal gratis!
One old Volvo for life

Gebruikersavatar
pieter007
Berichten: 298
Lid geworden op: 13 feb 2005, 14:35
Locatie: olv waver
Contacteer:

Re: 123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door pieter007 » 27 aug 2010, 21:45

inderdaad , meet de bobine eens ..

en hier geen probleem met de 123 ik niet en m'n pa met z'n 1800E ook niet
amazon 1968 / v50 2007

www.volvo-forum.nl

Amajozefke
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2009, 19:20

Re: 123 Ignition uitgebleven wonderen

Bericht door Amajozefke » 18 feb 2011, 22:37

Na een half jaar is het probleem aan het licht gekomen,uitlaatklep van de eerst cilinder gaat quasi niet meer open!!
Complete injectie nagezien de ontseking opnieuw afgesteld,de 123 nog eens geprobeerd..........!We zijn er mee naar de beurs in Utrecht geweest en dat was quasi de laatste rit (in het terug komen hadden we op een grindparking de J turn uit Volvo LIV boekje nog snel geimiteerd) en daarna nog amper 500kmgereden,op 2500 toeren was het net alsof de luchtfilter ontplofte (de J turn heeft het op korte tijd echt erg gemaakt)!! Daarstraks was John Hill gepasseerd en na 10 minuten en het kleppendeksel opzij leggen was het mankement blootgelegd,uitlaatklep op cilinder 1,ging amper 4mm open.......................verbrande kleppen hadden we al eens aangedacht maar de nokkenas versleten op 168000km.....Morgen motor eruit,spatborden eraf,motorruimte spuiten en een ander blok erin en originele motor herstellen!!!
Zodat we terug de weg op kunnen met onze karakterbak

Plaats reactie