Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Stel hier al je technische vragen over Volvo en Volvo-oldtimers.

Moderator: Youk

Plaats reactie
JanVE
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2011, 21:52

Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door JanVE » 13 mar 2013, 20:54

Hallo iedereen,

Ik rij zoals velen weten met een Volvo 244 GL D6 uit 1982. Nu worstel ik met het zelfde probleem: sinds hij terug in orde gezet is (4 jaar geleden), heb in ongeveer om de 6 maanden een nieuwe koppelingskabel moeten steken.

Deze breekt namelijk altijd los aan het T-verbindingsstuk dat achter de pedaal haakt. Elke kabel is daar al doorgebroken. Vorige zondag weer, na in september een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en lager gestoken te hebben. Heeft er iemand een idee hoe dit steeds komt? Ik heb genoeg speling op de kabel, het is niet dat de kabel gespannen staat als een snaar. Ook ligt er sinds vorig jaar februari een andere motor in (wel zelfde M46 versnellingsbak).

Ik heb het al aan een Volvo kenner gevraagd maar voor hem is het ook een raadsel, hij kon me alleen aanraden om eens een ander merk te proberen (steekt sinds zondag een van Scandcar op, de vorige kwamen (denk ik) allemaal van Vermant).
Het gaat dus om de kabel met een T-stuk aan en niet die met een U-stuk voor de pedaal.


Aangezien dit wel redelijk storend te worden ben ik aan het twijfelen of het haalbaar is om de kabel eruit te halen en vervangen door een hydraulische bediening? Blijkbaar zouden de rechtsgestuurde 240 op die manier werken maar nog niet veel info over gevonden, in Vadis staat blijkbaar enkel de pomp en niet de aanpassingen voor de motor-versnellingsbak.

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door DJ_Karinsky » 13 mar 2013, 23:53

Van dat probleem heb ik nog niet gehoord :o Wel niet leuk natuurlijk als je ineens zonder koppeling komt te zitten !
Zelf heb ik dat eens voorgehad bij terug ingebruikname van de wagen na x aantal jaren stilstand, maar die kabel was dan afgebroken net voor de "lepel" onderaan de auto a/d boite, dus versleten of gecorrodeerd enz. Sindsdien 30.000 km en 8j later nog steeds dezelfde. Wel U-vormig daar denk ik.
Vermant zou origineel volvo moeten zijn dan normaalgezien.
Ik zou denken aan te veel spanning op de kabel inderdaad, maar dat is het ook niet :? ofwel een constructiefout aan het T-stuk maar lijkt me straf ... Op de pedaal moet iets van een 5mm speling zitten dacht ik ? (vertelde mij eens iemand een tijd geleden). Best eens kijken in de boeken daarvoor hoeveel het exact moet zijn.
Anders een andere pedaal steken (vind dat nog maar eens ? ...) en overgaan naar een U-vormige kabel ? (moest dat mogelijk zijn) . Maar drukgroep en koppeling van een Diesel is zwaarder uitgevoerd dan voor een benzine dacht ik.
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door Rubicon » 14 mar 2013, 10:18

Het is nog wel steeds hetzelfde type motor als origineel, idem versnellingsbak?

Ik heb ooit eens gehoord van iemand die een M47 achter een - denk ik B21 - had gehangen (ben niet zeker of het een B21 was, maar alleszins was de motor-bak setting nooit origineel zo door Volvo uit de fabriek gerold) en die had hetzelfde probleem. Een koppeling die abnormaal zwaar ging en een kabel die steeds de geest gaf.

Werkt de koppeling verder naar behoren, of stroever dan normaal?
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

The_Saint
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2004, 21:50

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door The_Saint » 14 mar 2013, 21:37

Kopervet doen op de prise-as van de versnellingsbak,
zodat de koppelingsplaat en de druklager vlotter over de as schuiven en de kabel minder krachten moeten overbrengen...

JanVE
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2011, 21:52

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door JanVE » 14 mar 2013, 23:28

Alvast bedankt voor de reacties.

Inderdaad, 6 maanden nadat hij terug reed controleerde ik mijn kabel en toen was hij aan het uitrafelen aan de vork. Die heb ik dan vervangen met een nieuwe en sindsdien zit ik met het probleem. Deze kabel is nu 15000km meegegaan op 6 maand tijd dus niet echt lang.

Jep een D24 met M46 versnellingsbak. Wel was de eerste motor het groene type en zit er nu een zwarte in (verschil van bouten voor de cilinderkop maar voor de rest identiek).

Aan de priseas is er ook elke keer vet aangedaan om het wat soepeler te laten verlopen ;)

Ik ben vandaag een reserve kabel gaan halen bij een autocenter, dit is wel een compleet andere kabel. Ten eerste is het T-stuk al langer (en lijkt mij ook beter geprest) en het systeem van aanspannen is anders. De origineel had een bus met een zeskant voor 22 die je dan moest tegenhouden met een 21 aan de kabel zelf. Deze is een ijzerdraad zoals de originele, maar zit in een metalen spiraalkabel (rubber bij de originele). Het aanspannen gebeurt zonder sleutels, de bus zit los over de kabel, er is enkel een klein stukje plastic dat over de spiraal draait. Dit stuk plastic houdt dan de bus tegen zodat je kan aanspannen. Momenteel zit er terug een originele op maar als die breekt ben ik toch benieuwd naar de resultaten van dat ander type.

http://volvoonderdelen.com/popup_image.php/pID/2281

Dit is de originele, van die speciale vind ik niet direct een foto :)

JanVE
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2011, 21:52

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door JanVE » 10 apr 2013, 21:51

Vanmorgen is de kabel weer doorgebroken, sta voor een raadsel. Nergens iets te zien van wrijving of hinderen van de kabel en toch is hij weer aan de kop afgebroken.

Nu zit het ander type kabel er op, hopelijk hiermee meer geluk :) Spijtig genoeg nog altijd geen oorzaak gevonden...

Gebruikersavatar
DJ_Karinsky
Berichten: 1584
Lid geworden op: 05 mei 2007, 15:04
Locatie: 9940
Contacteer:

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door DJ_Karinsky » 10 apr 2013, 22:39

Dat is straf :o lijkt mij dat er dan iets mis is met je koppeling ... schakelt ze zwaar ofzo ? of moet je hard op je pedaal duwen om de pedaal helemaal opt' einde te duwen ?
Anders eens proberen gelijk The_Saint zegt. Een beetje vet is geen verlet ;-)
Volvo-for-Lif3 !
MY88 240 GL b230kH 34/34 z11
http://www.do88.se/en/index.html

Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1305
Lid geworden op: 04 dec 2006, 20:33
Locatie: Evergem

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door Rubicon » 11 apr 2013, 19:18

Lees vorig bericht: JanVe heeft al elke keer kopervet aangebracht. :wink:

Maar hij heeft nog deze vraag niet beantwoord: werkt je koppeling even soepel als tevoren, m.a.w. niet stroever of zwaarder?

Hopelijk brengt het andere type kabel soelaas!
...unless you're driving a Volvo... and then a Honda..

JanVE
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2011, 21:52

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door JanVE » 12 apr 2013, 21:25

Inderdaad, elke keer vet aangebracht ;) nu ga ik het eens proberen met silicone vet, heb ik al goede ervaringen mee gehad :)

Neen dat is het juist, ontkoppelt heel soepel. En in september is ook een volledig nieuwe koppelingsplaat, druklager en drukgroep geplaatst :)

De kabel die er nu in steekt heb ik wel iets harder aangevezen om minder speling te hebben op de pedaal, misschien brengt dit verbetering (heb wel nog altijd de speling zoals voorgeschreven staat in werkplaatsboeken).

Ik heb het ondertussen ook aan andere gevestigde waarden in de club gevraagd en ze staan allemaal voor een raadsel. Het enige wat ze kunnen bedenken is dat het aan de kabel ligt, dus hopelijk met dit nieuwe type beterschap :)

Anders ga ik toch overwegen om te kijken of ik de pedaal niet kan vervangen door een met een U-vormige houder en het andere type kabel gebruiken ;)

Gebruikersavatar
Volv_oholic
Site Admin
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2004, 20:47

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door Volv_oholic » 13 apr 2013, 15:00

ik heb hetzelfde probleem gekend met een 144, 3 kabels vervangen op 2 jaar tijd, nooit een deftige reden kunnen ontdekken...
Op de duur kan je wel blindelings deze kabel vervangen, maar da's natuurlijk niet de bedoeling.

Volv

JanVE
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2011, 21:52

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door JanVE » 17 apr 2013, 21:02

Inderdaad, wordt er beter en beter in :) heb nu zelfs gewoon alles in mijn koffer liggen om hem meteen te kunnen fixen :)

Blijkbaar zijn er inderdaad nog al mensen die deze problemen tegenkomen, maar nog niemand die mij heeft kunnen zeggen wat de oorzaak is. Vooral omdat de kabel die er oorspronkelijk op zat, 3 jaar geleden vervangen is omdat deze echt aan het uitrafelen was. En die heeft het 29 jaar en meer dan 300000km uitgehoude :)

ababbel
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 feb 2011, 12:36

Re: Snel stuk gaande koppelingskabel 244 D6 1982

Bericht door ababbel » 17 apr 2013, 23:10

Volgens ik meer en meer vast stel, is dat het tegenwoordig niet meer het zweeds materiaal is als voordien. Heel wat "volvoonderdelen" komt reeds van China. Niet dat ik daar minderwaardig mee bedoel, maar de onderdelen laten wat van hun pluimen, vind ik. 'k Hoop dat je nu beter af bent. :)
240 = Echt zweeds staal op rubberen banden.

Plaats reactie